Scrise de noi > Articole turistice

Totul despre Alhambra. Harta. Informatii. Indicatii. Detalii. Fotografii

<< < (6/9) > >>

admin:
Capela Partal
Datorita decoratiilor sale, se crede ca a fost construita in timpul lui Yusuf I. Mihrabul (Mihrab este o nisa semicirculară din peretele qibla al unei moschei si care este indreptat spre Mecca. De acolo se roaga imam-ul), este orientat perfect catre locul sfant al musulmanilor si executat in traditia nasrida. Face parte dintr-un zid principal, care impiedica vizibilitatea inspre palat, cel mai probabil asigurand si o zona de liniste pentru preoti si chiar sultan.






.
Zona rezidentiala a Partalului (The Partal Dwellings)

Un grup de case construite lipite de zid in sec XIV sunt parte a palatului. Gonzales Pareia, Villoslada, Casa cu balcoane si Casa cu picturi se pot vedea si azi. Sunt apreciate pentru interioarele lor, pentru  modelel de ispos care acopera peretii si pentru picturile murale. De o foarte mare importanta este ca s-au pastrat aceste picturi care reprezinta unicele reprezentari ale artei nasride, pentru ca din pacate in zona de Palat al leilor si Sala Regilor, peretii si cuplolele au fost repictate in maniera crestina.







Rauda

Rauda inseamna cimitir. Amplasat in spatele Palatului Leilor, era locul in care familia regala isi inmormanta membrii. Mormintele au fost descoperite in sec XIX, dar din pacate erau deja goale. Jefuitorii de morminte, o meserie la moda in evul mediu, au pradat tot ce au gasit si au imprastiat fara sansa de a se mai identifica si recupera vreodata tot ce a fost inauntru criptelor. Dintre toti sultanii care au domnit peste Alhambra, doar ramasitele pamantesti ale lui Boabdil s-au pastrat, asta doar datorita faptului ca fusesera mutate de urmasii sai, intr-un oras apropiat.





admin:
Palatul lui Yusuf III

Cum vii dinspre intrarea in Gradinile Partal, un drum ingust ce face legatura intre cele doua palate, te conduce spre asa numita „zona de promenada a turnurilor”, parte a Palatului lui Yusuf III.(1408 – 1417). In centrul plaformei se afla un bazin, in timp ce in jur poti vedea ruinele unor camere ce faceau parte dintr-o cladire mare. In fata curtii a ramas intrarea in incaperea principala, parte dintr-un turn de observare. Se pare ca asigura cea mai buna priveliste din toata Alhambra. Dupa ultimele descoperiri palatul a fost inceput sau construit pe ceva existent in timpul lui Mohamed II (1273 – 1302) si care se numea Mondejar sau Tendilla.







admin:
Promenada Turnurilor

In fata ruinelor portii care servea ca intrare in Palatul lui Yusuf III exista o alee pietruita, parte odata a unei strazi ce unea Medina de una dintre portile exterioare (din afara zidurilor principale), numita Arrabal.
Pentru ca o sa auzi cuvantul medina in multe locuri in Tunisia, Maroc, Egipt, Andaluzia, iti spun ce este: arabii numeau al – madinah zona o zona inconjurata de ziduri, cu strazi inguste, casem fantani, palate, moschee. Era de fapt orasul. Noi cand ne referim azi la medina, ne gandim automat si asimilam cu „orasul vechi”, dar odata acolo traiau oamenii, se rugau, munceau, vindeau, se distrau, era asa cum am spus „orasul”. In multe medine, astazi sunt piete de bazar, de aici si confuzia, multi crezand ca medina inseamna targ.
Revin acum, la promenada turnurilor. Incepe de la Arrabal, iar numele ii vine de la faptul ca insoteste, fiind paralel cu zidul principal de la Gradinile Partal la Generalife si Alhambra de sus, acesta fiind intarit cu multe turnuri. De aici „promenada turnurilor”. Mergand pe aceasta alee o sa vezi: Turnul cu creneluri, Turnul Cadi, Turnul Captivilor, Turnul Caporalilor si cel de apa. Drumul trece prin terase amenajate mai recent care asigura o panormare excelenta. De-a lungul aleii este foarte bine vizibil Generalife, cu celebrele sale gradini. La Turnul Cadi aleea trece prin gradini, apoi ofera acces spre partea inferioara, cea marginita de ziduri impresionante. La jumatatea drumului, intalnesti o curte, cu un portic si o coloana, de unde se despart mai multe alei.
Pe terasa superioara, deasupra promenadei este amplasata fosta Manastire San Francisco, construita pe ruinele unuia dintre palatele nasrizilor. Asa cum iti mai spuneam, acolo este un hotel acum. Mai exista acolo capela royala Patheon, construita si care a servit regilor crestini.



Turnul cu creneluri ascutite (pointed embattlements)
A fost construit in ultima parte a secolului XIII si prima a secolului XIV. Turnul este numit asa datorita formei pe care au elementele sale superioare. Din turn se vedea totul in jur si cei care erau inauntru, aveau un control bun al zonei. Acest turn a fost construit pentru a apara una dintre portile fortaretei si intrarea in Generalife. Poarta este cunoscuta sub numele de Arrabal.







Turnul captivilor
Este unul dintre cele mai ilustrative reprezentari ale artei si stilului nasrid. Este de fapt mai mult un turn – palat. Intrarea in forma de L lasa acces spre curte. Pragul spre camera principala era decorat cu placi ceramice, de altfel toate incaperile acestui turn erau frumos decorate, foarte apropiat in bogatie cu sala tronului din Comares.







Turnul copiiilor (printilor)
Lasand Turnul captivilor in urma, continuand promenada turnurilor, ajungi la Turnul infantilor, a carui structura si caracteristici se apropie de primul. Intrarea pe sub un dom pictat si superb decorat, cu imitatie de caramida rosie cu rosturi albe, conduce catre o curte centrala, in care este amplasat o fantana din marmura. De acolo, mai departe se ajunge in camerele principale, cea mai importanta fiind la urma. Curtea care initial a avut un dom cu mocarabes, are acum un tavan din lemn deschis catre ferestrele interioare. Decoratiile apartin ca stil perioadei de sfarsit al epocii nasrizilor, si au fost realizat in timpul lui Mohamed al VII (1392 – 1408). Turnul a servit ca resedinta pentru trei printese, Zaida, Zorayda si Zorahaida, despre care a scris Irving Washington in Povestile Alhambrei.



admin:
Spre iesirea din Alhambra, spre Generalife, cateva cuvinte. Despre Alhambra s-au scris tomuri de carti, exista milioane de fotografii si pentru toti care ajung acolo inseamna un moment de neuitat. Atat este de impresionant locul, atat de multe sunt de vazut si admirat, incat iti dai seama cate sunt de scris.
Chiar daca ma repet, pentru ca sunt zone despre care ti-am vorbit deja, tin sa ma refer si la sistematizarea, la planul extrordinar de echilibrat si interesant al Alhambrei. Se vede ca toti cei care au trecut pe acolo au tinut la locul acela si l-au respectat. Au inteles ca doar intretinand si adaugand (dar nu oricum) cate ceva gloria Alhambrei va ramane vesnica.

Nasrizii au fost cei care au avut rolul determinant, ei au fost cei care au transformat zona dintr-o fortareata, intr-o curte regala. Tot ce au construit a fost in linia arhitecturala andalusiana si islamica, de aceea s-a obtinut un efect de echilibru. A fost o perioada de 200 de ani, in care s-au ridicat palatele, apoi cei care au succedat la sultanat, au modificat si adaugat lucruri noi, dar tot in stilul initial. Chiar si regii crestini, impresionati de ceea ce au gasit, au tinut la pastrarea arhitecturii originale, farmecul ramanand nealterat.

Totul este impartit parca din satelit, de accea am si tinut sa-ti arat niste harti, sa intelegi cat de bine este structurat totul. In punctul cel mai de sus, era zona de fortareata militara, apoi veneau palatele, resedinta sultanilor, o scoala (Madraza), cimitirul si Moscheea centrala, iar spre intrare era medina, unde locuiau cei din curtea regala  De-a lungul drumului care conducea de la intrare spe palatele regilor, era un canal de conducere a apei, un apeduct, care asigura necesarul de apa al Alhambrei, iar surplusul era condus si pe zona de sub deal.

Portile de intrare in Alhambra erau foarte bine gandite ca amplasament, dand un acces limitat si doar in anumite zone. Zidurile au avut 4 porti principale: „a armelor”, „Arrabal”, „a justitiei” si „7 etaje”.

Bine asezata, bine aparata, bine sistematizata, bine alimentata cu apa, asigurand o panorama extraordinara, Alhambra ramane un exemplu de urbanizare pentru orice asezare din lumea asta. Si pentru ca am amintit in treacat de fiecare din elementele de mai jos, le reiau, povestindu-ti de fiecare cate ceva:

Dryland
Accesul in Alhambra se face prin Secano (Dryland sau in traducere pamant uscat, neirigat). Secano era denumirea in care bastinasii numeau medina, zona de oras vechi al Alhambrei, azi doar niste ruine. In interior erau case, ateliere mestesugaresti si locuri in care acestea erau vandute. Astazi doar niste fundatii si cateva ziduri se mai pastreaza, amintind din ceea ce a fost odata o zona plina de forfota si animatie. Partea aceea a avut mult de suferit datorita razboiului cu Napoleon, fiind aproape complet distrusa. Este o zona din care se pot admira majestuosii Sierra Nevada. In mai cand am fost prima oara acolo, mai pastrau pe varfuri zapada. Si afara erau 30 grade....
Iti spuneam de fabulosii chiparosi de pe aleea regala si felul in care sunt tunsi, am si postat cateva poze cu acestia. Nu stiu exact cand s-au plantat, dar trebuie sa aiba in jur de 80-90, dupa coronament si bogatia verdelui.
Canalul (aductiunea) de apa regal
Accesul la o sursa de apa permanenta a fost unul dintre motivele dezvoltarii si prosperitatii Alhambrei. Fara apa, cu siguranta ca n-ai fi avut ce vizita azi.
Apa este preluata dintr-o zona in care s-a sapat si condusa apoi printr-un sistem hidro destul de sofisticat. Provine din raul Darro si este canalizata pe asa numitul Canal regal, principala linie de aductie si apoi distribuita pe canale secundare. Asa s-a ajuns ca apa sa fie la indemana in toate zonele Alhambrei, dand posibilitatea irigarii si deci intretinerii zonelor verzi. Fara apa aceasta, ar fi fost greu de construit si imposibil de administrat fastuasele gradini.

Baile moscheei si casa
De-a lungul Drumului Regal, exista mai multe cladiri, case si mici magazine, cateva din acestea avand si alte functiuni administrative. In locul Bisericii Sf Maria exista Marea Moschee, care avea alaturate cateva case si Baile Moscheei. O parte s-a conservat pana azi, iar din casele care au existat acolo, cea in care a locuit Angel Barrio, s-a transformat in muzeu.
Drumul regal
A fost principala ruta intre Medina si fortareata Alcazaba, trecand pe langa Manastirea San Francisco si Poarta Vinului. A ramas in foma originala multa vreme, dar a fost afectata in momentul in care Manastirea Sf Francisc a fost transformata intr-un hotel Parador.

Drumul regal te poarta pana la iesirea din Alhambra, treci inapoi podul si ajungi la intersectia in care te sfatuiam sa o iei intai la dreapta, pentru a ajunge in zona principala. Acum trebuie sa o iei la stanga, contanuandu-ti vizita, cu Generalife.

admin:
Generalife

Este amplasat pe cel mai inalt punct de Colina soarelui, de unde se ofera o panorama completa asupra orasului si asupra celor doua vai si rauri care strabat zona: Darro si Genil. Despre numele sau, exista mai multe variante, unii spun ca ar proveni de la „gradinile guvernatorului”altii ca de la cele ale arhitectului (alarife), altii ca de la Gradinile de legume, altii spun chiar ca ar veni de la Organizarea festivalului Gitano.











S-a construit ca loc de odihna si relaxare a sultanilor si regilor  (de parca ar fi muncit prea mult si ar fi fost obositi rau...), asa cum am avea noi o casa la tara.
Temelia s-a pus in timpul lui Abu I Walid Isma’il (1313 – 1324), dovada fiind o inscriptie care dateaza din 1319. Ceea ce inseamna ca Generalife este mai vechi decat Comares! In ciuda faptului ca se afla foarte aproape de Alhambra, a fost considerat ca „in afara orasului”. Este si un loc norocos, pentru ca se spune ca Mohamed V a scapat de o rebeliune organizata impotriva sa. Dusmanii sai a intrat foarte usor pana in zona intima a Alhambrei, acolo unde isi avea resedinta sultanul, cu gandul de a-l ucide, dar din fericire, acesta era la...tara, in Generalife.
In zilele noastre Generalife este format din doua corpuri de cladiri, conectate intre ele prin Patio de la Acequia ( Curtea santului de irigare).
Este dificil de spus cum a aratat initial Generalife, pentru ca daca in zona Alhambrei crestintii au pastrat si au facut modificari minime, aici in au facut destul de multe transformari.
Cladirile Generalife-ului se deosebesc de cele din Alhambra prin saracia decorarilor. Sunt solide, functionale, dar maurii n-au facut exces de zel ca dincolo. Doar cateva frize din ipsos amintesc de arta nasrida.

Dupa ce lasi Alhambra in urma, intri din nou in Aleea Chiparosilor. In stanga imediat aceasta continua spre Generalife

Navigare

[0] Indexul de Mesaje

[#] Pagina următoare

[*] Pagina precedentă

Du-te la versiunea completă