Scrise de noi > Articole turistice

Totul despre Alhambra. Harta. Informatii. Indicatii. Detalii. Fotografii

(1/9) > >>

admin:
Alhambra

Doar citindu-i numele, gandul te duce la 1001 de nopti si la povestile Seherezadei. Cand am auzit prima oara de aceasta comoara a umanitatii, care face o punte de aproape 1000 de ani intre noi privitorii acestei minunatii si cei care au construit-o si locuit-o, nu m-am oprit din citit, consultat harti si poze, vreo trei zile. Am avut sansa si bucuria de a o vizita de doua ori si pentru ca mi-a placut si impresionat atat de mult, in ajutorul celor care doresc sa ajunga acolo si sa o vada, m-am gandit sa scriu un articol cat mai complet despre Alhambra si Generalife, cuprinzand informatii, harti, indicatii de trasee, detalii despre obiective, poze, impresii. Tot ce am considerat ca poate ajuta pe cineva sa-si formeze o impresie generala despre fantasticul edificiu si sa ghideze un turist in labirintul de turnuri, palate, patio-uri si gradini, este cuprins aici.




Cate ceva despre istoria Alhambrei:

Maurii au ajuns in Andaluzia in secolul VIII si au gasit o civilizatie inca puternic influentata de cultura romana. Arabii veneau dintr-o zona mult mai bogata in cunostiinte decat era Europa a acelor vremuri si au insemnat pentru regiunea in care s-au asezat, un factor puternic de dezvoltare. Au apreciat ceea ce au facut romanii, strazi, cladiri, edificii si lucru foarte important, nu au stricat nimic, ci au adaugat.

Asa s-a intamplat si cu ceea ce este astazi Alhambra. Pe colina pe care este amplasat complexul, existau ceva constructii mai vechi de pe vremea romana, care au fost folosite, modernizandu-le, marindu-le si aducandu-le intr-o stare perfecta de folosire. Asta se intampla prin secolul IX.

Dupa razboiul civil din Califatul Cordoba, capitala provinciei Granada, a fost mutata in sec XI de la Elvira la Granada. Conducatorii de atunci, din dinastia Zirid-ilor si-au desemnat ca si loc de curte Alcazaba Cadima sau Vechea fortareata, amplasata in Albayzin.

Datorita locului strategic si a protectiei pe care o oferea Alcazaba, speriati de valurile de invadatori ce soseau din nordul Africii, locuitorii micii asezari Granada, s-au refugiat pe deal.

Al Ahmar, fondatorul dinastiei nasrizilor si-a ales ca zona de resedinta, vechea fortareata, Alcazaba din Albayzin. Fusese foarte atras de ruinele de pe dealul Alhambrei si remarcase pozitia extrem de favorabila a constructiilor de acolo. A reconstruit si regandit zona, incepand sa-si construiasca palatul pe colina Sabika. Alhambra a devenit astfel palat, curte regala, fortareata, loc pentru oficialitati si conducatori, pentru cei ce serveau si aparau colina.
Dinastia Nasrid a dat ultimul conducator maur in Andaluzia. Granada fiind ultimul sultanat din Peninsula Iberica a constituit un ultim refugiu pentru musulmanii din Iberia, impinsi de crestini dupa ce acestia reusisera sa recucereasca Andaluzia. Datorita exodului de mauri, orasulul i s-au adaugat noi cartiere, asta pana in sec XV cand catolicii au ocupat si Granada.



Si cateva date:
1237 - 1273 – Mohamed I al Ahmar, isi stabileste curtea regala pe colina Sabika si incepe construirea Alhambrei
1333 – 1354 – Yusuf I, al saptelea in dinastia Nasrid, construieste Palatul Comares
1354 – 59 si 1362 – 91, Mohamed V construieste Palatul Leilor
1487 – 1492 – Mohamed al XII –lea Boabdil, ultimul sultan. In 2 ianuarie, Alhambra era inconjurata de armatele regilor crestini si cade in mainile acestora
1492-1516 – Incepe dominatia catolica. Ferdinand al II-lea de Aragon si frumoasa sa sotie Isabela de Castilia, renoveaza Alhambra si ii dau destinatia de curte regala si cartier general al Capitaniei Regatului Granadei.
1500 – 1558 Carlos a V-lea, rege din dinastia habsburgilor se casatoreste cu Isabela a Portugaliei, la Sevilia si decid impreuna sa construiasca un palat in Alhambra. Este una dintre cele mai importante opere renascentiste din Spania.



Fiecare epoca a adus deci cate ceva nou. S-a reparat si intretinut din ce era vechi construit, s-au ridicat noi si noi alte cladiri. Amestecul de fortareata maura, palate de sultani, de regi crestini, biserici si gradini face din Alhambra ceva unic in lume. Farmecul sau inegalabil atrage anula milioane de vizitatori, zilnic micul oras Granada fiind inundat de valurile de turisti.

Pentru a fi sigur ca o sa poti avea acces in complexul Alhambra – Generalife si sa-l vizitezi, este nevoie ca cel putin cu 3 luni de zile inainte sa-ti rezervi un bilet, cu ora de intrare pe care ti-o stabilesti functie de programul tau tursitic. Gasesti amanunte urmarind link-ul:http://www.alhambra-patronato.es/index.php/How-to-visit-the-Alhambra/8+M5d637b1e38d/0/
Daca nu ai reusit sa-ti rezervi din timp biletul de intrare la Alhambra, mai ai doua solutii:
-   sa-ti cumperi un Granada city pass, in fapt un card care-ti da acces la Alhambra, la ora pe care ti-o doresti, in Catedrala, la Capela Regilor si la alte obiective, plus 5 calatorii cu mijloace de transport in comun. Dezavantajul este ca fata de cei 13 EUR, platesti minim 27 EUR, plus si intr-un caz si celalalt, taxele bancare. Ai aici link-ul spre site-ul de unde poti cumpara cardul: http://granadainfo.com/alhambra/bono.htm
-   sa speri in noroc, sa fi la casa de bilete de la Alhambra la maxim 7.00 si sa ai rabdare cateva ore. Si este foarte posibil sa nu prinzi nimic, datorita rezervarilor facute si a locurilor putine, sau de loc ramase pentru casa. Evitati aceasta varianta, pentru ca am vazut multi care nu au resusit sa prinda un bilet.
Toate astea sunt valabile pentru turistii individuali, pentru ca in situatia in care mergeti in grup, cu siguranta ca organizatorul se va ocupa sa va rezerve bilete de acces.


O astfel de harta vei primi la intrarea in Alhambra, asa ca nu este nevoie sa o printezi pe cea care am scanat-o eu. Am postat-o doar informativ, pentru imagine de ansamblu. Daca dai click pe fotografie, ti se va mari si vei urmari mai usor reperele.

Ok cu biletul in mana ajungeti la poarta, gata sa vizitati unul dintre cele mai vizitate locuri din Europa, daca nu cel mai, oricum in top 3.


Intrarea in complexul Alhambra&Generalife

Drumul va poarta pe o alee strajuita de niste chiparosi imensi, care umbresc aleea si fac suportabila caldura aruncata de razele de soare andaluz. Dupa doar 150 m ajungi la o instersectie: daca alegi sa continui in fata ajungi in Generalife, daca o iei la stanga, intri in Alhambra.


Intersectia drumurilor spre Alhambra si Generalife


Sa-ti spun acum ca Alhambra este obiectivul principal, iar Generalife, fosta resedinta de vacanta a sultanilor, cu gradinile sale superbe, este cel secundar. Cele doua erau unite intre ele printr-un pod care le unea peste vale. Tot spatiul dintre ele era pe vremuri folosit pentru cultivarea legumelor care ajungeau mai apoi pe masa regala. Astazi nu mai exista nici o punte de legatura, astfel incat daca doresti sa o vizitezi pe urmatoarea,trebuie sa faci cale intoarsa pana la intersectia drumurilor ce duc spre fiecare.


Alhambra si Generalife in Googlesatelite

Verifica-ti ora de intrare si cantareste bine, pentru ca distantele nu sunt scurte. Odata, obligat de o problema de parcare, am alergat sa prind grupul, iar de la intrare pana la Poarta Vinului, adica pentru 1/6 din traseu, am facut vreo 10 minute...Deci este greu sa te intorci de pe un traseu pe care ai pornit, pentru a ajunge la ora de acces in Nasrid, pe care o ai inscrisa pe bilet sau card.

Si daca am ajuns la Nasrid, sa va explic ca datorita acelui loc este necesara gruparea si esalonarea turistilor si accesul programat pe ore. Este un spatiu ingust de vizitare si datorita acestui fapt fluxul de turisti este gatuit in zona aceea. Pentru a-l putea vizita in confort si linistit, (nu impins de multimea din spate cum se intampla la Vatican de exemplu), organizatorii (carora le dau un 10 mare cu felicitari) au gandit accesul esalonat.

Sfatul meu este sa incepeti vizitarea cu Alhambra, urmarind traseul pe care vi-l prezint pe segmente pe parcursul acestui articol. Si faceti urmatorul calcul: vizitand prima oara gradinile de langa Parador, apoi Biserica Sfanta Maria, Poarta Vinului si Palatul lui Cralos al V-lea, plus partea de deplasare veti consuma in jur de 2 ore si jumatate. Daca mai aveti o ora si jumatate la dispozitie ar fi perfect, intrati si vizitati si zona, dupa Piata Cisternelor, respectiv Piata Armelor pana la Turnul Vela (de panorama), apoi intoarceti-va pe la Turnul Pulberariei, Gradinile Los Adarves si reveniti la Poarta Turnului. De acolo doi pasi pana la intrarea in Nasrid. O sa vedeti coada care se formeaza cu o jumatate de ora inainte de ora de programare, asa ca o sa gasiti usor locul de acces. L-am marcat si eu pe harta, sa va fie mai usor. Daca insa nu mai aveti timp suficient, nu grabiti lucrurile facand un cros pe traseul pe care vi l-am descris mai sus. Este pacat sa nu vedeti partea cea mai veche a Alhambrei, Alcazaba si exceptionala panorama care vi se asterne de pe Turnul Vela asupra Granadei si de pe Turnul del Cubo, de unde vedeti fascinantul cartier maur, Albacin. Mai bine ramaneti in zona de Poarta Turnului, acolo gasiti un local, magazin, toalete, asa ca puteti sa va consumati timpul cu un refresh. Pentru economia timpului insa, programati-va asa cum rezulta din calcul, ca intrarea in Alhambra sa fie facuta cu 4 ore inainte de cea pe care o aveti pe bilet sau card, pentru Palatul Nasrid.

Gata am pornit! Suntem pe aleea Calle de Real del Alhambra si ca sa fac un carambol, este ireal ce se vede in fata.



Sunt acolo niste chiparosi atat de minutios si de maiastru tunsi, incat iti dau impresia unui decor fals, doar cand te apropi realizezi si te minunezi: este real! In dreapta este Paradorul (Manastirea Sfantului Francisc), dar imediat langa alee sunt gradinile sale. Iti taie respiratia ce vezi acolo si nu te poti opri din admiratie si din...fotografiat. Trandafiri cu un miros superb, tot felul de aranjamente verzi decorative, o frumusete! Pana acolo insa, furat de peisajul din fata, poate n-ai reusit sa vezi in stanga Turnul Apei, de unde printr-un canal era alimentat palatul. Tot acolo, imediat dupa ce treci podul, o sa vezi ultimele ruine ale fostei medine. Apoi in stanga, chiar inainte de a incepe pe dreapta gradinile, o sa vezi una dintre portile principale ale fortaretei: Poarta celor 7 etaje, construita in turnul cu acelasi nume. Deci pana la gradinile Parador, arunca o privire si in jur! Mai ai cate ceva de vazut!





dadus:
Gigi,permite-mi pe langa prezentarea super pe care ai facut-o sa dau si eu un sfat medical: persoanele care se stiu alergice la orice,chiar daca nu la polen in general, sa nu intre in gradini atat la Alhambra cat si la Alcazaba din Cordoba ,fara sa fii luat antialergicul inainte.Sunt foarte multe flori  minunate, multe care nu se gasesc la noi si s-ar putea sa aiba probleme.

admin:
Dupa ce te bucuri de culorile si exotismul gradinilor, urmeaza Calle Real, treci de primul punct de control si ajungi la o intersectie: in stanga drumul continua spre Palatul Carlos al V-lea, iar daca alegi dreapta te indrepti spre intrarea in Parador. Pentru ca iti este in drum, trage un ochi la fosta manastire inchinata Sfantului Francisc, azi un hotel din lantul Parador, pe care vi-l recomand cu toata caldura.



Si ma opresc sa va spun cateva cuvinte si despre acesta. Paradores de Turismo de Espana, este un lant de hoteluri de lux, fondat de Alfonso al XIII-lea al Spaniei, in dorinta lui de a promova turismul. Primul hotel s-a deschis inca din 1928, deci are deja o traditie de aproape 100 de ani. Intersanta este locarea pe care o au hotelurile din lantul Parador: castele, palate, fortarete, manastiri si cladiri istorice, ceea ce confera acestora un aer vechi medieval, completat de un confort excelent, dotarile fiind de ultima generatie. Gasiti astfel de hoteluri in Galicia, Catalunia, Andalucia si Insulele Canare. Am fost surprins anul trecut sa vad ca exista si in Africa de Nord, un belgian care a calatorit cu grupul nostru in Maroc, avea o rezervare acolo si mi-a dat mai multe explicatii si amanunte despre acest concept de hotel. Deci daca aveti ocazia si ...banii necesari, nu mai stati pe gand, inchriati o camera la un Parador...


Intrarea in Parador


Cladirea in ansamblul ei

Dar sa revenim la Paradorul nostru, cel din incinta Alhambrei. A fost construit intre 1332 si 1354. folosindu-se o parte dintr-un complex maur care cuprindea un palat si o moschee. Pe locul fostul palat, s-a nascut astfel o nou edificiu, modificat si reconstruit pentru a servi ca manastire franciscana. Asta se intampla mai tarziu, dupa instalarea regilor catolici. Cu cativa zeci de ani in urma, manastirea a fost preluata asa cum va spuneam de lantul hotelier, remodelata pentru a putea fi folosita in acest scop, superb mobilata, asa ca a devenit unul dintre hotelurile de lux ale Andaluziei.


Patio-ul Hotelului Parador Alhambra

Iesit din Parador, drumul continua,



iar in stanga vei vedea ruinele a ceea ce a fost odata Palatul de los Abencerrajes, in prezent o zona arheologica protejata.



Palatul a fost construit in secolul al XIII-lea, in imediata apropiere a Turnului de los Abencerrajes o Contaduria. A fost distrus din pacate in timpul razboiului cu francezii in 1812. A apartinut unei foarte bogate familii andaluze, care ca si alti importanti ai vremii traiau langa palatul regal, in Alhambra.
Mergand mai departe in 300 m incepe sa se distinga Palatul Carlos al V-lea,



iar in dreapta o sa vezi Hotel America. Fa cativa pasi in interior si admira patio-ul! 



Urmatorul obiectiv, Biserica Sfanta Maria. De-a lungul Calle Real (Drumul regilor in traducere), erau pe vremuri mai multe cladiri, locuinte si chiar mici ateliere, care produceau accesorii pentru casa regala si bogatii din jur. In decursul si-au tot schimbat destinatia, cum se intampla de fapt si azi. Veti vedea acolo acum, inainte de a ajunge la biserica, pe stanga mai multe magazine cu suveniruri.
Cum Alhambra a fost resedinta sultanilor mauri, firesc ca a avut in perimetru si o Mare Moschee. In secolul XVII insa in locul in care functionau baile mezquitei (din care o parte s-au pastrat pana azi si pot fi vizitate), a inceput sa fie folosit ca si locuinta. In aceasta casa s-a nascut si a trait compozitorul Angel Barrios. Astazi cladirea este Muzeul Angel Barrios.



Langa, locul Marii Moschei construite in 1308 in timpul lui Mohamed al III-lea, a fost luat de un templu catolic, care-si pastreaza destinatia si azi. Cladirea este renovata recent, anul trecut cand am vizitat-o se mai lucra inca la interioare.



Inceputa in 1581, dupa planurile arhitectului Juan de Herrera si Ambrosio Vico, nu a putut fi finalizata pana la moartea primului arhitect, survenita la 25 de ani de la inceperea lucrarilor. Construita in stilul crucii latine, biserica are 6 capele si o singura nava. Renascentismul lui Herrera este vizibil din exterior, turnul clopotnitei fiind de o eleganta aparte. Inauntru, altarul baroc a fost proiectat de Juan Lopez in 1671, cu influente maure nasride. Este flancat de coloane, de Hristos crucificat so de iamgini al Sfintelor Ursula si Susana, realizate de Mena. Importanta este lucrarea lui Torcuato Ruiz intre 1750 si 1760, Fecioara Maria. In fiecare an, de Pasti, este scoasa afara din biserica si purtata intr-o procesiune, pe un tron.





admin:
Iesim din Biserica Sfanta Maria



si cladirea imensa si impresionanta pe care o avem in fata, este Palatul lui Carlos al V-lea.



Pana la a intra inauntru insa, admirati exteriorul acestui superb castel si relaxati-va intr-o pauza de 10 – 15 minute. Sunteti deja dupa o ora si ceva de vizita si este in general bine, pentru a avea rabdarea de vizitare in detaliu sa va destindeti un pic. Langa, in stanga, pana la Poarta Vinului, este o cladire, unde este un grup social.


Poarta Vinului in fata si cladirea din stanga este cea cu grupul social

Dupa refresh, continua-ti vizita, intrand in Palatul Carlos al V-lea.

Carlos al V-lea ca orice habsburg, a fost un mare iubitor de arta. Cand a luat decizia de a se stabili cu sotia lui portugheza in Alhambra, nu a vrut cum se credea sa mute capitala la Granada, ci a dorit doar o resedinta regala de exceptie. Si nu fara motiv a ales sa o construiasca in Alhambra: locul era incarcat de istorie si traditie, peisajul andaluz care se intindea sub colina, incantator, iar armonizarea in peisajul maur a unui edificiu in stil roman, i se parea o idee extraordinara. Inainte de a ordona inceperea planurilor de arhitectura, a tinut sa calatoreasca in Europa, pentru a se inspira si a avea un punct de plecare in discutiile cu arhitectii. S-a decis in 1526, sfatuindu-se in ultima faza cu guvernatorul si comandantul Granadei Luis Hurtado de Mendoza, un foarte rafinat personaj, care a avut meritul de a influenta introducerea stilului intalienesc in arhitectura iberica.



Proiectul original a fost a lui Pedro Mucha, care a si supervizat lucrarile de constructie intre 1533 si 1550, an cand a murit. Munca sa a fost continuata de fiul sa Luis care a venit cu ideea curtii circulare, care personalizeaza atat de mult palatul, facandu-l azi inconfundabil. A trebuit insa sa se opreasca datorita luptelor cu maurii, care s-au organizat intr-o puternica rebeliune. Lucrarile s-au reluat in 1619, cand coloanele curtii interioare au fost finalizate. Si din nou santierul a fost abandonat in 1637, lasand acoperisul nefinalizat.

Cand Filip IV a vizitat Granada in 1628, ar fi dorit sa ramana peste noapte si sa doarma la palat, dar constatase ca dupa 90 de ani de munca, nu se putea inca folosi. Si palatul a ramas neterminat inca multi ani, pana tarziu, in 1923 cand Leopoldo Torres Balbas lansa un plan de reacoperire a palatului. Asa a ajuns in forma pe care o vedem azi.



Palatul Carlos al V-lea a fost de fapt o intentie de a demonstra continuitatea liniei de imparati romani in peninsula, care cativa dintre cei importanti se nascusera aici. Se dorea de asemenea un simbol al victoriei crestinatatii asupra islamului. Planurile sale au fost marete, se dorea inconjurat de doua piatete, incadrat intr-o zona care sa armonizeze cu restul, dar sa scoata in evidenta maretia stilului roman.



Acum palatul gazduieste Muzeul Alhambra la parter si Muzeul de Arta la etaj. In curtea circulara au loc multe concerte cu muzica si festivaluri de dans andaluz.



Intrarea in Palat este gratuita, care este deschis atata timp cat si Alhambra este. Pentru cetatenii UE intrarea in muzeu este gratuita.

La  iesirea din Palatul Carlos al V-lea, in fata se vede o piata larga, numita a cisternelor, dupa cele doua imense buncare, care aveau rol de depozite. Se numeau cisterne si de aici si numele. Pentru a ajunge la Cisterne, trebuie mai intai sa trecem pe la Poarta Vinului. Pana sa iesim, in stanga in spatele corpului de cladire unde este grupul social, se poate vedea unul dintre turnurile cele mai mari ale Alhambrei: Turnul Dreptatii sau al Justitiei.


Turnul Dreptatii. Sub, la baza lui, poarta de intrare in fortareata

Turnurile aveau la baza cate o poarta de intrare in fortareata. Sunt 4 intrari principale: doua la nord: Poarta Armelor si Poarta Arrabal si doua la sud, Poarta Justitiei si Poarta celor 7 etaje.

Poarta Vinului.se presupune a fi una dintre cele mai vechi constructii din Alhambra, considerandu-se a proveni din perioada lui Mohamed al II-lea. Astazi este izolata, dar foarte posibil ca facea parte dintr-un ansamblu care inchidea Piata Cisternelor. M-am gandit si eu cand am realizat cat de expus era Palatul Nasrid dinspre vest, unde practic oricine putea sa intre fara nici o problema. Explicatia mi-am dat-o in momentul in care am inteles ca in continuarea acestei porti era o inchidere, care izola practic Palatul Nasrid.
De ce se numeste Poarta vinului? Ca orice cetate care se respecta, taxele pentru vanzarea anumite marfuri, erau si in Alhambra foarte mari. La vin, care era considerat un articol de lux, cu atat mai mari. Si atunci negutatorii de vin, lasau bautura imediat inaintea portii, acolo unde practic nu exista nici o taxa. Asta este explicatia cea mai plauzibila pentru numele portii, dar mai exista o teorie, cum ca  datorita unei greseli de intelegere s-a ajuns sa se numeasca Poarta vinului: arabii o numeau  “Bib al-hamra'” adica in traducere Poarta Rosie, dar preluata si folosita de crestini, s-a ajuns la ceva asemanator, “Bib al-jamra” care insemna cu totul altceva, “Poarta Vinului”.
Pe poarta apare un text care inseamna: Glorie Marelui Sultan Abu 'Abd Allah al-Gani Billah  (Mohammed V).

admin:
Trecem de Poarta Vinului,


Spre Piata Cisternelor

si ajungem in Piata Cisternelor sau Plaza de los Aljibes cum se numeste in spaniola. Si-a luat numele de la depozitele care sunt ingropate sub piata. Cisternele au fost construite in 1494 de catre contele Tendilla, separand astfel vechea fortareata maura, Alcazaba de zona de palate. Au 34 de metri lungime, 6 metri latime si 8 metri inaltime si prin ingroparea lor, la fel cum s-a intamplat si cu strazile si pietele inconjuratoare, s-a obtinut un loc plan si deschis, piata pe care o vedem azi. Aceasta formeaza o esplanada intre turnurile de aparare pe de o parte si Poarta Vinului, Palatul Carlos al V-lea si Palatele Nasridilor, pe cealalta. Locul ofera si panorma, putandu-se vedea, evident nu la fel de bine ca de pe turnurile pe care urmeaza sa urcam, Albaicin si Sacramonte. Piata este dominata de doua turnuri: Turnul mai lat si mai mare, cel central prin a carui poarta se intra in Alcazaba se numeste Turnul Spart, iar cel din dreapta, mai ingust este Turnul Homenage.


Turnul Spart (stanga) si Turnul Homenage (dreapta)


Piata Cisternelor

Si pentru ca am ajuns la cele doua:

Albaicin este cartierul cel mai fermecator al Granadei. Cu strazi inguste si case tipic maure, cu o priveliste de vis asupra Alhambrei, Albaicin-ul pastreaza inca un aer de ev mediu timpuriu. Amplasat pe o colina, pe care doar niste autobuze publice mai mici si masinile localnicilor urca, cartierul este o aglomeratie de case zugravite toate in alb, acoperite cu olane si invariabil decorate cu fier forjat si flori. Punctele principale sunt Biserica San Salvator, construita pe ruinele unei moschei maure (in perioada musulmana in cartier erau mai multe astfel de constructii), Biserica Sfantul Nicolas, care se afla in cel mai inalt punct fiind cea mai vizibila cand privim din Alhambra, Baile arabe si Muzeul de arheologie Granada. Cartierul coboara pana la Raul Darro, o strada ingusta si pietruita margininind curgerea acestuia, apoi urcand in cartier. Am urcat o data colina cu microbuzul, venind din centru si continuand apoi prin Albaicin si coborand pe partea opusa, de unde se deshide o panorama superba asupra Granadei, dar nu va indic acest lucru din doua motive: pentru a intra cu masina in zona centrala, care da acces spre malul Darro-ului, trebuie sa aveti permis de zona centrala, care presupune ca in primul rand sa aiba o norma de poluare aproape de perfectiune, certificata de bulina verde aplicata pe geam si de asemenea plata unei taxe destul de mari. Nu incercati sa pacaliti vigilenta politailor, aparent nu e nci unul pe strada, dar cu camere de supraveghere peste tot, verifica in permanenta ce se intampla in trafic. Si daca ai plecat din Granada fara sa patesti nimic, cu siguranta o instiintare de plata cu amenda pentru intrarea in zona istorica, fara autorizatie, iti ca sosi mai tarziu sau mai devreme, acasa.


Casa tipica din Albaicin


Biserica San Salvador


Cartierul Albaicin. Sus se vede Biserica San Nicolas, o cladire alba.


Sacramonte sau Sacromonte cum spun spaniolii, diferit de cum cunoastem noi denumirea asta italieneasca data muntelui sfant, este un alt cartier al Granadei si care-si ia numele de la manastirea cu acelasi nume. Manastirea Sacromonte a fost construita in 1600 pe colina Valparaiso, in afara vechiului oras, peste niste mine din care se exlpoata pe vremea romanilor. Azi Sacromonte este cunoscut pentru Fiesta of San Cecilio, care celebreaza pe primul arhiepiscop al Granadei. Pe panta colinei pe care este amplasat cartierul se afla un cartier traditional gitano, sau tiganesc cum ii spunem noi. Cum pentru noi nu este o noutate si atractie, nu stiu daca are rost sa ajungeti acolo. Decat pentru muzica ce se canta in localurile de pe colina, faimoasa Flamenco.Tiganii s-au asezat acolo prin secolul XIX, pe locul in care traisera maurii impinsi si marginalizati in urma marii revolte din 1568.
O inundatie puternica, in 1960, a dus la depopularea puternica a carterului, astfel incat azi a devenit doar o zona de atractie turistica, de cunoastere a traditiei gitano. Ca punct de reper pentru recunoasterea cartierului, urmariti manastirea, a carei imagine o reproduc mai jos. Ca pozitie, Albaicin-ul este chiar in dreptul Pietii Cisternelor, iar Sacromonte mai in dreapta.


Manastirea Sacromonte

Intram prin culoarul dintre cisterne, unde este un nou punct de control, continuam drumul in dreapta




 si ajungem la Turnul Rotund sau Cubic, am vazut ca mai este numit si asa. De acolo privind in fata se poate admira perfect Albaicinul, in dreapta Sacramonte si spre interiorul fortificatiei, Turnul Comares, palatele maure si cel a lui Carlos al V-lea



Cartierul Albaicin


In stanga in plan mai indepartat Turnul Comares, in dreapta lui este intrarea in palatele sultanilor, in drepta Palatul Carlos V


In plan indepartat Palatul Carlos V, in cel apropiat patio Machuca

Patio of Machuca a fost proiectata de arhitectul palatului lui Carlos al V-lea. A avut un bazin in forma unei nimfe romane, in care cadea apa ce tasnea din mai multe fantani arteziene. De remarcat este, in partea de nord,  porticul reconstruit, deasupra caruia un exista un mic turnulet. Cel mai probabil ca a existat un portic similar si in partea de sud, acolo unde sunt acum plantati chiparosii.


Patio Machiuca

Navigare

[0] Indexul de Mesaje

[#] Pagina următoare

Du-te la versiunea completă