m-am relogat ca sa nu rad de una singura in biroul pustiu
, caci m-a trecut " o metafora" de mare altitudine intelectuala: "prestam fiecare, constiincios, pe felia noastra, da' din cand in cand tre' sa mai facem ceva si impotriva mustelor care fac c-c- pe tot tortul".
contraziceti-ma. nu ma supar. 
Mica, ai un talent de a provoca, grav de tot.

Dar... vezi ce ai scris: sa facem ceva, nu doar sa vorbim.

Matei, de acord, in afara de ceea ce ai zis despre ONG-uri. Am lucrat 10 ani pe diverse ONG-uri si stiu ca "masa critica" pentru societatea civila este departe de a fi atinsa in Romania. Totusi, exista si exceptii. Si totusi, experienta altor tari in care am fost arata ca ONG-urile (profesionale, si nu profitabile, ca la noi) sunt o parghie importanta intre putere si popor.
Exemplu: in Danemarca, Local Governments Association este un ONG. Nicio masura legislativa nu "trece" daca nu e confirmata de ei. Mecanismul e urmatorul:
Puterea centrala este doar
administratorul tarii, cu competeneta in administratie publica si nimic altceva. Dar trebuie sa-si recunoasca faptul ca nu poate avea toate celelalte competente posibile si imposibile - ceea ce, din pacate, la noi nu se intampla, dintr-un orgoliu prostesc si din teama de a pierde controlul absolut. (Mai plastic spus, Bill Gates a ajuns unde a ajuns tocmai pentru ca a reusit, dpdv managerial, sa scoata tot ce e mai bun de la specialisti, nu sa faca pe specialistul IT in toate domeniile... el chiar recunoaste ca nu se pricepe la IT

).
Revenind la exemplu nostru, Local Governments of Denmark (LGD) este o asociatie non-profit, non-guvernamentala si apolitica, care angajeaza cei mai buni specialisti in toate domeniile - prelucrare baze de date, transport in comun, formare si formatori administratie publica, finantisti si specialisti in drept,
independent de guvernul fost, actual sau viitor.
In acest fel, se obtin trei avantaje majore:
1. Strategia social-economica nu se schimba odata cu orice schimbare politica.
2. Toate serviciile publice sunt oferite de societati private, alese prin licitatie, pe bune, de la transportul public si pana la formarea "alesilor" dupa investire.
3. in cazul unei schimbari legislative, guvernul inainteaza proiectul de lege la LGD; asociatia se consulta cu administratiile locale asupra viabilitatii proiectului de lege si elaboreaza un studiu de fezabilitate si un buget minim obligatoriu pentru punerea in aplicare a schimbarii legii, pe care le inainteaza guvernului; in functie de acest raport si de prioritati economice si posibilitati financiare, guvernul aproba legea, o amana pentru anul fiscal viitor sau nu o aproba.
La nivel de Romania, exista deocamdata, teoretic cel putin, statutul de ONG de utilitate publica, dar practic, in afara ONG-urilor "de acoperire", inventate inca de pe vremea ajutoarelor post-revolutie, acele ONG-uri care intr-adevar fac ceva sunt putine, se confrunta cu presiuni in a ramane apolitice si a renunta la unele "avantaje" si sunt de doua feluri: "haiducii" care acceseaza fonduri UE si actioneaza ca "Stat in Stat", fara sa le pese de putere, dar si fara sa colaboreze cu aceasta, si "cenusaresele" care inca se zbat sa faca ceva pe fonduri sporadice, la "mila" puterii locale actuale, pe baza de voluntariat si cu rezultate limitate.
By the way... nu dati vina pe avansul in zeci de ani de democratie al Danemarcei, de exemplu... am cunoscut retele de ONG-uri inclusiv in Ungaria care sunt
far away deja, fata de noi.