Autor Subiect: Acasa la Nuhu, intr-un adevarat sat de maasai  (Citit de 1477 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 12533
Acasa la Nuhu, intr-un adevarat sat de maasai
« : Sâmbătă, 29 Ianuarie 2022, 13:00 »
Am fost primit la Nuhu, ca intotdeauna, cu bratele deschise. Si odata cu mine si cei din grup care au fost curiosi si interesati sa vada ce inseamna un adevarat sat de masai. Nu unul fake, nu unul construit comercial, doar pentru a arata turistilor cateva obiceiuri si acelea adaptate la ceea ce se asteapta vizitatorii. La Nuhu in satul vechi chiar poti vedea cum traiesc oamenii, care este stilul lor de viata.

Poate ati remarcat sau poate v-a trecut neobservat ceva cand am fost in satul lui Nuhu. Dupa competitia barbatilor, acele sarituri si provocari insotite de sunete grave, razboinice, aproape animalice, femeile care participasera mai mult decorativ in acea scena a moranilor, s-au adunat si au inceput sa cante si sa danseze.

Le-am mai vazut facand asta, dar nu singure, ci doar langa morani. Am fost foarte surprins si m-am uitat spre Nuhu, pe care l-am vazut la fel de uimit. Nu a putut decat sa anunte pe cei care asteptau sa facem poza de grup, ca femeile din sat vor sa cante si sa danseze si ele pentru noi. La fel de umiti au parut a fi si barbatii din sat, care s-au strans in grupulete sa le priveasca.

Dupa dans si apoi pe drumul spre Zanzibar l-am intrebat de cateva ori, ce s-a intamplat? Mi-a raspuns ca nu-si poate explica, pentru ca ele sunt foarte sfioase, nu fac asta decat in initimitatea satului, in nici un caz cand sunt oameni straini de fata. Isi explica el, ca ma considera acum unul foarte apropiat satului si implicit si pe oamenii care vin cu mine. Ca s-au simtit bine cand au vazut atata atentie, atata interes pentru viata lor si cel mai probabil intr-un moment de apropiere au tinut mult sa ne arate si ele ceva.

Da, am asistat la ceva extrem de rar, ceva care nu stiu daca voi avea ocazia sa mai vad vreodata. M-am bucurat mult sa vad ceva despre care doar auzisem, sunt fericit pentru voi cei care ati fost cu mine ca ati avut oportunitatea de a fi de fata la bucuria femeilor din sat.

Daca tot am povestit episodul acesta, vreau sa mai subliniez inca o data ca ceea ce fac moranii (tinerii maasai) sarind si tipand nu este un dans, ci o competitie prin care-si demonstreaza masculinitatea lor. Fetele tinere sunt langa linia formata din morani si fac niste miscari provocatoare pentru a urmari raspunsul lor, cat de mult sar in inaltime, cat de infricosatoare sunt sunetele scoase de ei. Tinerii morani, dupa ce au trecut de incercarea izolarii de 3 luni de la circumcizie, au acum inca ceva de demonstrat: cat de agili sunt, cat de mult se pot baza femeile pe ei ca pot apara satul si vitele de lei si hiene.

Ati vazut ce diferenta majora de alura exista intre barbatii si femeile maasai. Ei inalti, suplii si foarte atletici, iar ele scunde, cu forme pline. Barbatii au un fel distinctiv de a-si purta parul, pe cand femeile se rad in cap. Barbatii poarta vestminte care au ca si culoare predominanta rosul, pe cand ele au albastru, cel mai adesea mov. Rosu pentru ca imi explica Nuhu - este culoarea care impresioneaza cel mai tare animalele, cele care traiesc in zona populata de maasai invatand ca este nuanta pericolului.

Despre par imi spunea Nuhu, ca este cel mai usor mod de a aprecia daca un maasai este unul real, adica unul care-si pastreaza traditiile si cultura, sau unul plastik, care s-a detasat de sat si traieste facand total altceva decat au facut stramosii lui. Unii sunt paznici la hoteluri, altii umbla hai-hui pt a fi fotografiati si a primi pt asta niste banuti, altii si-au facut mici tarabe in care vand "maasai fake-uri". Insa cea mai mare parte dintre "pribegi" sunt beach-boy, apreciati de destul de multe turiste pentru "serviciile" lor. Sexualitatea maasailor este foarte cunoscuta, asa ca au devenit cu usurinta "obiecte de atractie".

Cu cativa participanti din grupul de septembrie am povestit cu Nuhu despre tema asta, a sexualitatii, fiind curiosi sa aflam cum un barbat poate "multumi" 20 de neveste. Sunt multe de povestit aici, din ceea ce ne-a spus Nuhu, punctez doar ca sexualitatea foarte puternica este ceva genetic la ei, dar este si intretinuta. Din cand in cand, iau cate o pauza, si 4-5 barbati pleaca in savana sau in munte 1-3 saptamani. Se hranesc cu radacini, bulbi, plante, muguri pe care ii cunosc ca avand efecte afrodiasiace pe termen lung. In sederea lor izolata, cei 4-5 barbati creaza intre ei o stare de spirit atat de puternic incarcata de adrenalina incat genereaza o ridicare fantastica a nivelului de testosteron. Imi spunea ca dupa o "cura" de acest fel, cand barbatii revin in sat, nu au nici cea mai mica problema sa aiba relatii cu 3-4 femei intr-o noapte.

Femeile isi construiesc singure colibele si stau singure acolo, eventual daca au copii mici tinandu-i pe langa ele. Barbatul are coliba lui si de regula viziteaza femeia, nu o cheama la el. Un lucru interesant a fost sa aflu ca si femeile puteau sa aiba relatii cu alti barbati din sat, cu conditia sa fie frati ai sotului. Asta insa se intampla in urma cu 2-3 generatii, acum femeile nu mai au acest "drept".

Trebuie spus ca acum tot mai putini maasai sunt poligami, asta datorita educatiei nou primite si de asemenea "pretului" pe care trebuie sa-l plateasca pt a cumpara o femeie de la parintii ei. 15 vaci, adica cca 15.000 USD costa acolo o fata, ceea ce nu e deloc putin. Pt prima nevasta sunt ajutati de stat, pentru urmatoarele insa trebuie sa se descurce singure. Inainte pt a lua o nevasta trebuia sa omori un leu, dar acesta obicei nu mai este permis de catre guvernele din Kenya si Tanzania.

Cateva fotografii pe care le-am primit de la Nuhu, de la o competitie a moranilor.













In imagine mama si sora mai mare a lui Nuhu.



Barbatii privesc femeile din sat cantand si dansand.







🌴 Acasa la Nuhu, prietenul meu maasai. Am ajuns cu fiecare grup acolo, explicand si aratand ce inseamna cu adevarat viata de maasai.



In toamna lui 2021 am avut bucuria sa intalnesc in doua zile, in ambele sate, un grup de studenti de la scoala de ghizi din Mikumi. Sosisera atunci sa-si vada unul dintre colegi, un maasai care face si el scoala asta, dar si sa vada cum se desfasoara o zi intr-un "boma village". Si pentru ca tot ajunsesera acolo si pentru ca erau destul de multi vizitatori curiosi si ei sa vada un sat de maasai, s-au apucat sa danseze si sa arate celor sositi traditii din Tonga. Ca o paranteza, Tonga este o regiune a Tanzaniei, foarte cunoscuta pentru muzica si dansuri. L-am rugat atunci sa vorbeasca cu ei sa vina si a doua zi, in satul vechi, unde urma sa mergem noi. Au venit si asa au avut ocazia si cei din grup sa-i vada dansand.

Acum in ianuarie, l-am rugat sa vorbeasca din nou cu ei si sa-i invite in sat. Imi doream tare mult, vroiam sa arat celor din grup "tribal tonga dances". Au acceptat si la ora la care am ajuns noi la Nuhu au sosit si ei. Ne-au prezentat cu bucuria de a arata, de a impartasi din cultura Tanzaniei, 5 sau 6 dansuri tribale. Le-am urmarit cu sufletul la gura, sunt avid de astfel de momente si chiar daca i-am mai vazut de doua ori, nu ma saturam privindu-i. Mi-as dori sa cred ca si pentru cei din  grup a fost o surpriza sa vada asa ceva.

Am unit ceea ce am filmat in 2 montaje, pe care vi le arat si voua. Cultura africana este fantastica, foarte bogata, foarte vie, doar ca trebuie sa rezonezi cu ea, sa o intelegi.