Mi-am adunat gandurile si impresiile legate de acest fascinant oras, m-am asezat comod in fotoliul biroului, am inundat camera de cele mai sensibile acorduri cubaneze...Ascult Buena Vista Social Club si seara asta vreau sa incep sa scriu despre Havana...
Legendara capitala a Cubei, un oras al contrastelor, grandoare si declin. Un oras care se simte, nu se viziteaza...Caruia trebuie sa-i intelegi sufletul, vibratia, sa te contopesti cu el...Sa-i strabati stradutele, sa mananci in paladares, sa bei rom, sa pufai un Cohiba. Sa stai intr-o camaruta dintr-o Casa Particular.
Sa incerci sa ghicesti pastelurile fatadelor, sa vezi dincolo de saracia de azi...Sa-ti inchipui mandre corabii oprite in portul Caraibelor, sa traiesti in epoca de eleganta si opulenta...Sa respiri farmecul orasului...
Celor carora le plac si au nevoie de confortul hotelurilor cu camere moderne, cine se asteapta sa vada strazi nemtesti si terase parziene sau isi inchipuie ca ceea ce o sa gaseasca acolo e exotism impanat cu dansuri tropicale, sa stea acasa si sa se uite doar la filme romantate despre Cuba. N-au ce cauta in Havana. Poate doar in Varadero, intr-un resort izolat de saracia de afara.
Pentru ca trebuie sa stiti, cubanezii sunt ingrozitor de saraci. Ceva ce nu se poate descrie...si nici inchipui. O alimentara este de fapt un loc gol. 10 produse imprastiate pe rafturi, niste mezeluri de care ti-e teama sa te atingi, sapun si rom. Ce este vital este rationalizat, iar restul se completeaza prin specula, la colt de strada. Nu va imaginati insa un fel de Romania anilor 85 89, este departe de un asemenea paradis. Nu se castiga mai mult de 20 30 dolari pe luna, va puteti imagina cam cum e viata acolo...
Si totusi oamenii sunt veseli...Cred ca s-au obisnuit cu saracia, s-au adaptat, iar altii - cei mai multi s-au nascut in timpul blocadei, nici macar nu stiu ce ar insemna o viata deschisa spre America...Prima imagine pe care o am despre Cuba este a unei ghide...ea a fost prima persoana cu care am povestit ceva acolo. Era o oachesa zglobie, plina de energie, vorbareata foc...Imbracata insa atat de modest, o bluzita uzata, iar in picioare niste sandalute cu tocuri tocite de tot, cu botul julit...In contrast cu ceea ce intalnesc peste tot in infrastucturile turistice, oameni imbracati atent, ingrijit...Imi spunea ca a lucrat intr-un birou de agentie dar reusise sa-si aranjeze sa lucreze ca ghid si asta va fi pentru ea o mare schimbare in viata....Aici era in contact cu strainii de la care mai primea cate ceva...Am intrebat-o ce inseamna America pentru ea...Nu a stiut sa-mi raspunda, mi-a spus n-am vazut niciodata un american, nu stiu ce se va intampla daca se vor deschide granitele si o sa ajunga turisti de acolo; m-am nascut in 90 blocada era deja instalata. Dar spera ca o sa fie mai bine, desi nu stia ce insemna asta.
As asemana intr-un fel Havana cu Napoli, un alt oras de care sunt indragostit. La fel de viu, oameni veseli, o forfota a strazii nestresanta, chiar placuta...Ambele locuri cu o arhitectura minunata, afectata insa de neglijenta si saracie...
Inima Havana, locul cel mai romantic si mai faimos bulevard este Malecón, care începe în apropierea ora?ului vechi, La Habana Vieja si se intinde pe aproape sapte kilometri, de-a lungulul litoralului. Intunericul adanc spart doar din loc in loc de cate un felinar palid, sunetul valurilor, veselia acordurilor de chitara, forfota serii, luna imensa care sta sa se pravaleasca in mare. Si o sticla de Legendary Rum...Reteta pentru sufletul Havanei...
Malecon ziua:
si seara:
Pentru a strabate la pas Havana trebuie sa-i stii zonele si ce VREI sa vezi. Pentru genul turist recomand doar anumite parti ale Havanei...
Havana Vieja (Havana Veche)
Aceasta zona are cele mai multe cladiri coloniale si este cea mai vizitata de turistii care ajung la Havana. Vieja Habana este renumita pentru Catedral de San Cristoal de la Habana la Plaza de la Catedral, si pentru barul lui Hemingway, "La Bodeguita del Medio", acolo unde se poate asista la modul de preparare autentic a unui Mojito. Si unde este si cel mai scump din tot orasul....
Calle Obispo, cea mai vie strada a Havanei
Havana Centro
Capitolio marcheaza începutul Havana Centro, un cartier in care locuieste clasa muncitoare, si unde cladirile sunt in cea mai deplorabila posibila stare. O multime au grinzi pe interior montate astfel incat sa sustina tavanul, altfel exista riscul ca acesta sa cada peste cei care locuiesc acolo. In multe camarute poti numara pana la 7-8 persoane care stau innghesuite in cativa metri patrati. Un alt marcaj al zonei este Real Fabrica de Tabacos Partagas, una dintre cele mai vechi manufacturi de trabucuri cubaneze. Este o zona pe care nu o recomand decat celor carora le place sa exploreze, in nici un caz turistilor domnisori.
Havana Vedado
Situat de-a lungul malul marii, s-a fost dezvoltat si construit între 1930 ?i 1960, când Havana tindea sa devina o destinatie turistica majora pentru americani. Hoteluri inalte, restaurante si magazine mai de lux de lux, intr-o arhitectura art deco specifica acelei perioade.
La sfarsitul anilor 1990 Vedado a devenit principala zona comerciala a orasului. Aici se gasesc cunoscutul Hotel Nacional, Universitatea din Havana si Cimitirul Colón.
Havana Miramar
Miramar se afla in vestul orasului, de-a lungul litoralului. Este zona exclusivista a Havanei, acolo unde se afla amplasate ambasade, resedinte diplomatice, magazine de lux si facilitati turistice pentru strainii bogati. Sunt si cateva case coloniale, dar din pacate nu in cea mai buna stare.
S-a terminat muzica si s-a facut tarziu...Zilele urmatoare am sa incep sa descriu fiecare zona in parte si am sa va povestesc despre ceea ce se poate face, manca, bea in Havana...
Asta e muzica pe care o ascultam...