O repet cred a nu stiu cata oara: imi place Marocul! Ma simt grozav de bine acolo, tot, ei, felul lor viu de a se manifesta, arhitectura, mancarea lor... Nu am fost vreodata afectat de vreun disconfort, cu toate ca sunt o persoana careia ii plac mult regulile, ordinea, curatenia...Si in multe locuri din Maroc am intalnit saracie, dezordine, chiar si mizerie...Nu stiu, poate creierul meu s-a setat corect, alegand lucrurile frumoase, ignorand si nefiind influentat de ceea ce poate fi negativ...
De aceea ma intorc aici, pentru a va povesti, pentru a va arata Marocul asa cum l-am descoperit, cum l-am cunoscut si il simt eu...Sa intelegeti ce vreau sa arat acolo, ceea ce cred eu ca impresioneaza, ceea ce personalizeaza, ceea ce face din acea tara un magnet pentru adevaratii turisti. Nu mai vreau sa merg nici in Maroc, nici in alte locuri cu persoane care nu stiu unde pleaca, la ce trebuie sa se astepte, ce urmeaza sa vada, carora nu li se potriveste stilul acesta de excursie, de destinatie.
Inainte de a ajunge in Maroc, trebuie sa intelegi ca nu pleci in Germania, nici in Austria, nici macar in Italia...Treci Mediterana si debarci in Al-Ma?rib...pentru ca asa se numeste corect Marocul...O tara a contrastelor, a oamenilor bogati dar si a celor foarte saraci...Palate luxuriante si langa ingramadiri de cladiri fara nici o regula... Un taram al berberilor dar si al arabilor...Arsa si parjolita de soare, explodand de verde in altele...Din campie fara nici o movila in cateva ore ajungi la 4.000 metri....Din desert, la zapada...
Pregatesc intotdeauna pe cei care-i iau cu mine acolo, indrumandu-i sa citeasca, sa inteleaga tot ce tine de tara aceea...De obiceiuri, de traditii, de mancaruri si in special de religie...Pentru ca se stie religia si conducatorul sunt cele doua lucruri sensibile in orice tara araba. Daca stii sa respecti, sa fi ecumenic, sa nu cercetezi subiectiv si partizan o sa descoperi o cultura fascinanta, plina de intelesuri, de simboluri...
Daca insa pleci superficial, indemnat doar de rezonanta numelui, de exotismul imaginar, de ce au spus unii si altii, de dorinte inchipuite, nu gusti aproape nimic din aroma minunata a Marocului...Te limitezi la apreceri stupide, la disconforturi auto-create, la a emite pareri penibile si jalnice...ceva ce te aduce la ridicol in fata celorlalti, a celor care pricep, inteleg si sunt pregatiti de Maroc...Trebuie sa recunosc ca in ultima excursie am intalnit din pacate si asa ceva...lucru neasteptat la cat am scris, la cat am explicat...Si tot asa recunosc, au fost momente care m-au descumpanit, care m-au facut sa-mi pierd din entuziasmul de a arata mai multe...asa cum imi place sa surprind si sa bucur...Am trecut totusi peste, am reusit sa reintru in stare si sa fiu din nou eu...Parerea mea de rau a fost insa ca s-au pierdut momente...pe care nu ni le mai da nimeni inapoi...
Daca suntem la capitolul neplacut in aceasta excursie, vreau sa va spun cateva vorbe, asta pentru ca prefer intotdeauna sa discut corect, sa explic, fara sa ascund...Vreau sa va spun ca urasc de cand ma stiu vorbele strecurate, care au rolul de a arata, a indica, a determina, fara a fi spuse pe sleau sau complet. Adresate ca la scoala, cand profesorul incepe fraza si elevii ii spun sfarsitul...Nu mi se pare nimic mai rautacios decat sa sugerezi in acest fel ceva, sa creezi o stare...Eu sunt o persoana deschisa, comunicativa, sociabila, dedicata pana la ultima picatura, fidela, apropiata, asa ca pentru oricine ma intuieste sau ma cunoaste este extrem de usor sa-mi indice ceva. Dandu-mi in acest fel posibilitatea sa explic, sau sa corectez, sau sa schimb. De aceea nu inteleg de ce un anumit tip de a transmite ceva...care nu face nici placere, este si un pic siret pentru ca lasa loc de incertitudine, este si fortat...?

In general consider o ofensa acest mod de a transmite ceva, de a indica, de a determina si o tratez ca atare...Stiu aici suntem in Singles Camp, o actiune de socializare, discutam de prietenie, de calatorii, de lucruri frumoase, nu ar trebui sa aduc in discutie asa ceva, pentru ca nu isi au locul, nu sunt potrivite...Asa este, dar in viata am considerat ca lucrurile trebuie aratate, spuse, explicate. A le tine in gusa nu fac deloc bine...

Si eu ma comport asa cum sunt eu, nici un moment nu-mi iau o masca, nu sunt superficial, nu incerc sa folosesc doar cuvinte frumoase...Cand e vorba de suparare spun, cand e vorba de apreciere se vede de la o posta - prin felul in care ma dedic, in care trag de mine pana la ultima picatura de energie...Nu-mi plac siroposeniile, nu o sa intalniti niciodata la mine spunand "buna dimineata oameni frumosi" sau sa ma adresez cu "prieteni dragi" sau cu nu stiu ce artificialitati...Ce o sa vedeti este in oglinda, la ce mi se intampla...

Gata, trecem la lucrurile frumoase si placute...ca sunt atatea!!!
Despre Tangier si Chaouen am scris cateva lucruri, am postat si cateva imagini. Poate mai revin sa intru in detalii, dar pana atunci despre cel mai reprezentativ, mai traditional, mai marocan oras: Fes.
Fes nu este doar cel mai vechi oras imperial al Marocului, ci datorita Fes el-Bali - centrul vechi, un loc-istorie. Pentru oricine care se avanta in labirintul medinei, este o intoarcere in timp cu sute de ani. Cei care va tineti de nas cand intrati acolo credeti cumva ca orasele europene aratau altfel la inceput de ev mediu? Credeti cumva ca de exemplul Edinburgh-ul pe care il vedem noi azi, incantati de curatenie, de arhitectura arata la fel acum cateva sute de ani? Nicidecum - era un oras mizer, supraaglomerat in zona Royal Mille, plin de gunoaie, de sobolani...Sau Londra? Pana la Marea Ciuma era un oras din case saracacioase din lemn, duhnind a miros de carbune ars incomplet, unde vitele abatorizate erau aruncate in Tamisa...
Fes-ul este cel mai bun si potrivit loc in care sa vedeti real, nu in film, nu cu butaforie, cum se desfasura viata in ev mediu. Departe de a fi murdar si asta in conditiile in care trebuie sa tineti cont ca sunt acolo peste 900 de stradute in care masinile de gunoi nu au acces, unde aprovizionarea se face cu magarusi, este accesibil oricui, in conditii de siguranta...chiar daca viermuiala aceea de oameni iti creaza ceva disconfort si chiar daca sunteti atentionati sa aveti de grija la buzunare, va spun cu mana pe inima ca este mai putin periculos decat strazile oraselor turistice din Europa, unde esti pandit de hotii de buzunare la tot pasul...
Magic, cu un aer medieval oriental, ascuns indaratul unor ziduri groase, unde viata freamata pe fiecare strada sau straduta, ingusta si colorata, se poate spune fara a gresi cu ceva ca Fes este capitala culturala si spirituala a Marocului! Deci daca va place Fes - ati inteles si va place Marocul, daca insa v-a creat disconfort in asa masura incat nu v-ati putut bucura de ce puteti vedea acolo - atunci e clar ca nu rezonati cu acea tara. Nu Marrakesh cu bulevardele si hotelurile sale luxoase, nu imensa plaja la ocean din Agadir, nu promenada din Tangier - nu acestea sunt Marocul! Marocul este Fes, este Agdz, este Chaouen, este Tetouan...
Fes nu are doar medina, este un oras imens si mare parte din el este modern. Partea nou construita, occidentalizata a orasului, se numeste Villes Nouvelles, a fost construita de francezi si este total diferita de medina, cum i se mai spune Fes-ului vechi. Aici, bulevardele largi si moderne sunt intesate de magazine luxoase, iar traficul este ordonat. Nu prea este nimic altceva de vazut, dar daca preferi hotelurile mari, scumpe si occidentalizate, aici este locul potrivit. De aceea v-am dus eu in riad, sa simtiti Maroc-ul, sa-l cunoasteti cu adevarat...Mai scriam pe aici: mi-ar fi fost mai simplu, infinit mai simplu, mai ieftin, mai accesibil sa va cazez intr-un hotel...dar ce ati fi inteles din Maroc? Ca are doar Kenz si Atlas, hoteluri superluxoase ce depasesc in confort multe din cele europene? Ca are doar restaurante in care se serveste mancare a la carte sau sub forma de bufet nesfarsit? Ca are doar bulevarde si strazi largi, strajuite de palmieri, decorate cu tot felul de briz-brizuri?
Imi plac la nebunie riad-urile, ma simt atat de rasfatat acolo! Imi place si in medina, desi recunosc desi stiu geometria celei din Fes mi-ar fi teama sa ma aventurez singur...Nu ma-s putea orienta, asa ca cel mai bine si mai placut este in compania unui ghid. Fes este un oras mai sigur decat pare. Sunt doua mari alei in vechiul Fes, Talaa Kebira si Talaa Seghir. Ambele se opresc in dreptul marii porti Bab Bou Jeloud, de acolo de unde ne incepem in fiecare an explorarea medinei. Daca te pierzi in furnicarul de oameni, trabuie doar sa intrebi de aceste alei, care te vor duce la liman in fata marii porti prin care se face accesul in centrul vechi. Dar e de preferat sa te tii de grup...

Fes este faimos pentru pielarie, pentru bazinele de tabacit, vopsit si prelucrat pieile de animale. Nu trebuie sa uitam ca suntem in Maroc, tara de la care provine termenul de
marochinarie adica arta prelucrarii pieilor. Bazinele de tabacit sunt in sudul orasului si sunt neschimbate din vremuri medievale. E drept ca pentru a le vedea trebuie sa suporti mirosul acela care se ridica din bazinele pline cu urina, gainat si grasime de animal descompusa...Dar e inedit, este interesant si pitoresc.
In inima Fes-ului vechi troneaza Moscheea Kairaouine. Este o cladire imensa, unde peste 20.000 de credinciosi vin sa se roage in fiecare zi (musulmanii se roaga de 5 ori pe zi). Biblioteca moscheii este una dintre cele mai mari si mai vechi din lumea islamica. Acesta este si motivul pentru care Fes a fost un centru cultural marocan de prim rang, fiind supranumit Atena Africii de Nord.
La mica distanta de Moscheea cea Mare se afla si cele mai improtante muzee din Fes. Muzeul Nejarine de Arta Lemnului si Mestesuguri Traditionale Marocane este situat intr-o cladire spectaculoasa, cu o cafenea pe terasa acoperisului. Muzeul Dar Batha este celebru in intreaga lume pentru colectiile sale de portelanuri si obiecte de olarit traditionale. Muzeul Belghazi prezinta colectii asemanatoare cu cele de la Dar Batha, cu exceptia faptului, ca unele dintre ele pot fi cumparate.
In Fes-ul se afla doua medrese (scoli religioase musulmane - in care se studia nu doar teologia ci si astronomia, filozofia si matematica): Bou Inania a fost construita in jurul anului 1300 si are o arhitectura impresionanta. Medresa el-Attarine ofera exemple splendide ale colectiilor de obiecte vechi in stil merenid, precum si o panorama splendida a orasului.
Inca mai exista Mellah-ul, adica vechiul cartier evreiesc al orasului. Mellah se deosebeste de restul orasului prin casele sale construite intr-un stil diferit, au balcoane, aducand izbitor cu arhitectura andaluza si catalana. Cimitriul evreiesc iese in evidenta prin pietrele sale funerare de culoare alba care stralucesc in puternicul soare african. Atat cartierul, cat si cimitirul ascund in ele sute de ani de istorie si mii de povesti...
Noi am inceput vizita cu o panorama superba a orasului vechi, de la inaltimea Kasbach-ului (cetate in limba marocana).

Apoi am vizitat un atelier de olarit si producerea obiectelor decorate cu zelij...Este extroardinar cata migala, cata atentie, cata maiestrie se ascunde in spatele unor exponate care te lasa cu gura cascata...Mi-as dori enorm sa am asa ceva acasa, o fantana, o masa - dar cum sa le aduci de acolo?













