Cuvântul din reclamă, sufletul comerțuluiscris de wonderland
Reacționăm la cuvinte, așa e? O întrebare retorică, dat fiind că este recunoscut și acceptat faptul că există o putere pe care cuvintele o exercită asupra noastră. Așa cum se știe că nu cuvântul în sine, ci semnificația cu care noi îl investim. Gândurile și starea emoțională trezită în noi sunt cele care dau putere cuvântului.
Ofertă, reducere, promoție... cuvinte care creează în noi o nevoie ce se cere subit și imperios satisfăcută. Sau o dorință de a fi beneficiarul efectelor promise de produsul respectiv.
Eu ma consider parțial imună. Daca am ceva în... planul personal de achiziții urmaresc ofertele, sper și vânez vreun chilipir. Am in minte, totuși calitatea, rezistența in timp și un raport minim de calitate/preț/număr de utilizări. Am o mamă contabilă, ce vreți? Puțină influență tot a avut asupra mea, măcar în două aspecte să cântăresc decizia de a cumpăra ceva și să am un fond de rezervă, indiferent cât câștig la un moment sau altul. Nu mai știu ce mare magnat de succes a emis această rețetă de succes Indiferent cât câștigi, 10% să-i pui deoparte. Funcționează, dar la mine ține doar o vreme. Pană dau iama în fondul economisit. Dar ăsta e un alt subiect de management financiar și recomandări istețe, pe care n-ar fi rău să-l propună cineva mai avizat decât mine. Eu aștept si promit sa citesc, cu mult interes.
Uneori, cad în capcana nevoilor trezite de câte o reclamă...irezistibilă. Așa se face că am un aparat de masaj, pe care l-am folosit de vreo 10 ori în 3 ani. O tigaie care slăbeste și îți face economie în bugetul de ulei. Dar, nu dacă sta mai mult prin camară, dat fiind ca mananc rar carne și atunci prefer grătar (hai că iese foarte bun și la tigaia minune, deci a meritat investitia. grill-ul e și el la ofertă deci poate să stea degeaba ), sau ma rasfat cu vreo rețetă tradițională, dezastruos de delicioasă, pentru care n-am nevoie de tigăi dietetice.
A, mai am un robot multifuncțional (altă gogoriță!!!!) căruia nu-i funcționează toate accesoriile, dar consider că cele care merg și-au meritat prețul, și un storcator de fructe de care mă tem, să nu se dezmembreze în timp ce eu prepar minunatele mele sucuri de varză sau de fructe.
Nu e grav. Sunt totuși o cumpătată, n-am încotro și sunt ferită, prin constrângerea realității, de pericolul de a fi risipitoare.
Nu sunt afectată de microbul shopping-ului. Merg la cumpărături cu listă și doar când am ceva de cumpărat pentru că îmi lipsește sau îmi este cu adevărat necesar. Încerc să profit doar de oferte la produse de pe lista mea, rareori iese la iveală ceva de pe o listă de mofturi sau dorințe la care n-am acces în mod obișnuit.
Dar, să revin la ideea inițială. Chiar dacă suntem informați și înțelegem substratul manipulator al reclamelor, rămânem vulnerabili la puterea cuvintelor utilizate cu tehnică mai mult sau mai puțin subtilă.
Hal Urban, în
Puterea cuvintelor, enumeră 12 dintre cuvintele care sunt utilizate des în reclame, tocmai pentru că s-a constatat că au un mare potențial de influență asupra cumpărătorilor. Iată-le:
Tu, Ușor, Nou, Rezultate,
Demonstrat, Sănătate, Bani, Siguranță,
Iubire, Garantat, Economisește, Descoperă
La acestea, tot el mai adaugă, altă serie de cuvinte cu impact asupra consumatorilor, preluate de la
David Ogilvy, Confessions of Advertising Man:Miracol, Magie, Rapid,
Îmbunătățit, Chilipir, Grabă
Revoluționar, Uimitor, Ofertă
Dorit, Acum, Senzațional
Vă sugerez să le citiți rar și să fiți atenți la ce reacții, gânduri, ce emoții trezesc în voi, fiecare dintre aceste cuvinte. Asta dacă n-ați aflat deja la ce sunteți voi...sensibili. Adică influențabili, ca să nu spun vulnerabili.
Evident, impactul unelor cuvinte diferă de la persoană la persoană, ca și de la o etapă de vârstă la alta. Important e să încercăm acest demers de conștientizare. În cele din urmă ne ajută să descoperim ceva despre noi. Și cine știe, poate ne va duce și spre descoperirea unor moduri diferite de a ne împlini nevoile.
Observ că în ultima vreme eu sunt susceptibilă să reacționez la cuvinte precum relaxare/distracție, anti-îmbătrânire, sănătate (în gama previne/regenerează/menține), rezistă / durează, călătorie...
Dar, slavă domnului nu reacționez la cuvinte din zona efectelor miraculoase, magice, a rezultatelor peste noapte.
Voi la ce reacționați? Ce cuvinte vă influențează în alegerea produselor pe care le cumpărați?
Sau poate ar fi fost mai interesantă o provocare din zona cuvintelor care ne influențează în sfera relațiilor. Dar asta ramane pentru altă dată. Când o fi, dacă o fi...