Sapte moduri in care banii chiar POT cumpara fericireaDaca banii nu te fac fericit, inseamna ca nu ii cheltuiesti cum trebuie. Acesta este titlul unui articol publicat anul trecut in "Journal of Consumer Psychology". Concluzia articolului a fost ca oamenii isi irosesc finantele pe obiecte si activitati despre care ei CRED ca le-ar aduce fericire. Iata sapte moduri in care poti optimiza fericirea obtinuta de pe urma averii.
Cumparaturile legate de experiente, cele "facute cu intentia principala de a achizitiona o experienta de viata, un eveniment sau o serie de evenimente prin care cumparatorul trece", s-au dovedit a provoca mai multa fericire de cat cumparaturile pentru obiecte.
Obiectele in timp isi pierd valoarea, se strica sau pur si simplu proprietarul incepe sa se plictiseasca de ele. Experientele in schimb furnizeaza aceeasi cantitate de fericire toata viata prin intermediul amintirilor.
Ajuta-i pe altii! Daca vei cheltui banii pe obiecte pro-sociale (cumperi lucruri pentru alti oameni) atunci vei fi mai fericit decat daca ai fi cheltuit acei bani pentru propria persoana.
Cheltuitul "pro-social" are o influenta surprinzator de pozitiva pentru relatiile sociale, conform articolului, iar aceste relatii sociale sunt extrem de importante pentru fericire.
Cumpara placeri "mai mici si multe", spre deosebire de una "mare""Adaptarea seamana un pic cu moartea. Ne este frica de ea, ne luptam impotriva ei si uneori o amanam dar in cele din urma intotdeauna pierdem. Exista unele avantaje in a accepta inevitabilitatea sa.
Daca ne adaptam la cele mai mari placeri pe care le putem obtine prin intermediul banilor, atunci cel mai bine ar fi sa ne rasfatam cum mici cumparaturi - cafele scumpe, pedichiuri, sosete fine, decat sa cheltuim sume enorme de bani pe masini de lux, vacante exotice si biletele la concert in primul rand.
A nu se intelege ca exista ceva gresit in a face cumparaturi mari. Dar avand in vedere ca banii nu cresc in copaci, este mai bine sa investim frecvent in lucruri placute decat sa investim o data intr-un lucru foarte placut... dar scump""
Plateste acum, consuma mai tarziuDaca platesti acum si consumi mai tarziu, nu vei avea ajutor doar pentru finante ci si pentru fericirea ta.
Ceea ce majoritatea oamenilor realizeaza este ca daca primesti produsul inainte de a plati banii (daca se intampla sa cumperi in rate de exemplu), se alimina anticipatia. "Anticipatia este o sursa de fericire gratuita".
In plus, consumul intarziat ii va forta pe consumatori sa se gandeasca foart bine la ce ale, prin urmare vor evita viciile care furnizeaza beneficii imediate dar nu ii ajuta sa-si consolideze fericirea pe termen lung. O intarziere a cumparaturii provoaca incertitudine, ceea ce "ar putea contraacara procesul de adaptare prin mentinerea atentiei pe produs".
Gandeste-te la ce nu te gandestiEvita sa te gandesti la viitor in termeni prea simpli.
De exemplu daca vrei sa-ti cumperi o tableta, nu te gandi doar la cate de util va fi gadgetul. I ain considerare cu cat vei plati mai mult pentru Internet, pentru reparatii si cat te vor costa accesoriile (mapa, incarcator, etc).
Articolul adauga: "Consumatorii care se asteapta ca o singura cumparatura sa aiba un efect de durata asupra fericirii lor ar face previziuni mai realiste daca s-ar gandi pur si simplu la cum arata o zi din viata lor".
Evita cumparaturile prin comparatieData viitoare cand intri pe eMag sau pe Okazii pentru a gasi cea mai buna oferta pentru urmatoarea cumparatura gandeste-te la urmatorul lucru.
"Prin alterarea contextului psihologic in care sunt luate deciziile, cumparaturile prin comparatie pot distrage atentia consumatorilor de la atributele unui produs care ar putea contribui la fericirea lor pentru a se focusa in schimb pe atributele care disting acel produs fata de optiunile valabile".
Urmeaza turmaCand vine vorba de cumparaturi, cel mai indicat ar fi sa urmezi sfatul expertilor sau al oamenilor care au trecut printr-o experienta asemanatoare.
Cercetarile citate in articol arata ca "cea mai buna metoda de a prezice cat de mult te vei bucura de o experienta este sa investighezi daca altcineva s-a bucurat de ea".
In alte cuvinte, daca un film a doborat un record de box-office, probabilitatea indica faptul ca si tu te vei bucura de acel film.
Sursa:
http://www.9am.ro