am primit pe mail, chiar azi, acest articol:
Comunica ASERTIV, nu agresiv
Asertivitatea nu exista!
Conceptul acesta este de fapt o “gaselnita americaneasca” ce se refera la curajul de a spune lucrurilor pe nume intr-o maniera de respect fata de celalalt.
Spuneam mai sus ca asertivitatea nu exista pentru ca ea este de fapt un concept foarte abstract care nu inseamna aproape nimic pana cand nu vezi doi oameni care comunica asertiv unul cu celalalt.
Asadar, asertivitatea nu este un lucru ci un proces. Nu este atat un obiect de studiu cat mai curand un subiect de practica.
Dupa parerea mea, esti asertiv in masura in care ceea ce spui aprofundeaza relatia de comunicare cu interlocutorul tau si/sau mareste sansele indeplinirii obiectivului pe care il aveti in comun.
Sa fii asertiv inseamna sa comunici autentic si eficient, construind in timp real o relatie pe termen lung.
Un fel de a fi contrastand cu asertivitatea este agresivitatea. Adica, sa spui ce ai de spus fara sa iti pese de reactia celuilalt, dominandu-l psihic, emotional si uneori chiar fizic.
De aceea, o conditie importanta a asertivitatii este starea ta interna – felul in care te simti atunci cand ai un comportament asertiv fata de cineva. iti sugerez sa alegi momentele in care simti un echilibru interior cat mai bun. Daca mai ai resentimente sau emotii puternice la adresa persoanei respective poate ca e mai bine sa mai astepti putin inainte sa exhibi un comportament asertiv.
Ca metoda, poti exersa un comportament ASERTIV in 7 pasi, asa cum este el descris sub forma de acronim, in cele ce urmeaza.
Atentie
Capteaza atentia intr-o maniera care sa suscite interesul celuilalt sa asculte. In acest fel deschizi larg spatiul de negociere si eviti reactia de respingere care poate surveni chiar din momentul in care ii spui celuilalt ca vrei sa ii “dai un feeddback”. Majoritatea oamenilor detesta sa primeasca feedback nesolicitat, dar il accepta pentru ca asa e “politically corect”.
Concret: Foloseste o fraza de deschidere care sa stabileasca tonul propice pe care urmeaza sa se deruleze dialogul.
Cateva exemple:
1. Am o observatie care cred ca poate fi importanta pentru relatia dintre noi doi, dar tocmai pentru ca este atat de importanta, prefer sa astept pana cand gasim un moment potrivit. Cand crezi ca e un moment potrivit?
2. Vreau sa iti cer un sfat si cred ca esti cea mai in masura persoana sa imi dea o idee, mai ales ca o astfel de situatie mi s-a intamplat chiar si in relatia cu tine.
3. M-am gandit ca ar fi in interesul meu si al tau sa iti spun ceva despre relatia dintre noi doi, dar ma simt inconfortabil pentru ca ma gandesc ca e posibil sa te superi. Este vorba despre intalnirea noastra din data de…. Crezi ca ar fi bine sa vorbim despre asta?
Situatie
Descrie situatia pe scurt. Precizeaza cand, unde si in ce conditii are loc interactiunea. Fii scurt si la obiect.
Exemple:
Cand iti lasi hainele peste tot prin casa …
Cand imi dai sfaturi si arati cu degetul catre mine …
Emotie
Spune care este pentru tine impactul emotional al situatiei. Fii, de asemenea, foarte concis.
Exemple:
Ma simt foarte dezamagita….
Ma simt pus cu spatele la zid ;si tras la raspundere…
Reactie
Explica ce reactie comportamentala ai ca urmare a emotiei pe care o simti. Fa referire la consecintele emotiei resimtite.
Exemple:
… si de aceea ma inchid in mine si devin taciturna…
… ceea ce ma face foarte reticent, ma inchid in mine si nu mai vreau sa aud nici un fel de feedback…
Test
Testeaza nivelul de preocupare al interlocutorului tau propunandu-i o solutie la care te-ai gandit sau cerandu-i lui parerea. Nu porni cu ideea ca numai solutia ta e cea potrivita. De fapt, daca solutia vine de la el, sunt sanse mai mari sa o si puna in practica, conform legii persuasiunii denumita legea consecventei.
Exemple:
… asa ca m-am gandit sa te rog sa lasi hainele numai in locul in care te schimbi
Iti propun sa imi spui ce ai de spus stand in lateral, nu fata in fata cu mine atunci cand imi dai feedback…
sau…
Cum crezi ca ai putea proceda astfel incat sa….. lasi hainele intr-un singur loc … imi dai un feedback pe care sa il pot si accepta fara sa ma inchid in mine.
Implicare
Implica-te impreuna cu celalalt in gasirea unei metode de monitorizare a progresului pentru noul comportament. intreaba-l ce ar putea sa faca pentru ca noul comportament pe care i-l soliciti sa fie usor de reprodus si ofera-te sa contribui in continuare cu feedback in acest sens.
Exemple:
Exista ceva ce astepti de la mine in acest sens, astfel incat sa si fie mai usor sa lasi hainele exclusiv in locul in care te schimbi?
As putea sa te ajut cumva sa imi dai feedback in acest mod nou? Ai nevoie sa iti reamintesc sau sa iti spun cum ma simt data viitoare cand ne aflam intr-o situatie similara?
Valorizare
Multumeste-i interlocutorului pentru ca te-a ascultat si pentru ca este dispus sa accepte noul punct de vedere. Arata-i ca pentru tine relatia cu el este valoroasa si importanta.
Exemple:
iti multumesc ca m-ai ascultat.
Pentru mine e important sa invat de la tine cat mai multe, asa ca iti multumesc pentru deschidere.
Ma bucur ca am avut acest dialog si ca m-ai ascultat. iti sunt recunoscator pentru asta…
Sa stii ca apreciez foarte mult faptul ca m-ai ascultat. M-am simtit auzit !
Acestea fiind zise, iti doresc sa experimentezi cat mai multe situatii in care sa te manifesti asertiv.
In ultima instanta, oamenii care se comporta asertiv sunt cei care au o stima de sine ridicata si care ii trateaza cu respect pe semenii lor. Cu alte cuvinte, vorbim de oamenii maturi!
Inspiratie!
Articol scris de: Andy Szekely
andyszekely.ro