Arhiva > Arhiva

Religie vs ateism, "crede si nu cerceta" vs stiinta

<< < (61/74) > >>

dian:
Natura ne-a format, pacatul ne-a deformat, scoala ne-a informat, societatea ne-a reformat, dar numai divinitatea ne-a transformat.

marcutza:
adevarat grait @dian !

luciamanta:
Cine a fost Sfantul Andrei

Credinciosii ortodocsi sarbatoresc pe apostolul Andrei care a crestinat aceste meleaguri, Sfantul Andrei fiind „ocrotitorul Romaniei”.
Andrei a fost fratele lui Petru si fiul lui Iona din Betsaida. El a fost mai intai ucenic al Sfantului Ioan Botezatorul, pe care l-a parasit, urmandu-l pe Iisus Christos. Dupa inaltarea Lui, Apostolul Andrei a plecat sa propovaduiasca in Bitinia, Marea Neagra, Propontida, partile Dunarii, Grecia, Ahaia si in multe alte locuri. In multe locuri a fost prigonit pentru credinta sa, in Sinope fiind chiar schingiuit. Intors in Bizant a botezat la crestinism pe sotia proconsului Egheat si pe fratele acestuia, lucru care l-a maniat foarte mult pe Egheat care a pus ca Apostolul Domnului sa fie rastignit cu capul in jos si astfel i-a pus capat vietii. Moastele sale au fost asezate in biserica Sfintii Apostoli din Constantinopole, alaturi de cele ale lui Luca si Timotei.

luciamanta:
30 noiembrie este data sarbatoririi Sfantului Andrei. Ca si in multe alte cazuri, aceasta sarbatoare s-a suprapus pe o sarbatoare precrestina, preluandu-i acesteia ritualurile si pastrand de la ea superstitiile. Geto-dacii venerau o importanta divinitate, Santandreiu, prefigurand Lupul, prezent in haite numeroase pe vremurile acelea. Noaptea dintre 29 si 30 noiembrie prilejuind mari ritualuri insotite de ospete. Peste aceasta s-a suprapus sarbatoarea Sfantului Andrei, care pastreaza multe urme ale ritului precrestin. In aceasta seara se pune intr-o farfurioara, grau pentru a incolti si a creste viguros si frumos.

luciamanta:
De ce si când facem sfestanie?
 
Sfestania este pentru casa ceea ce este spovedania pentru om. Daca prin spovedanie, prin marturisirea pacatelor si dezlegarea acestora de catre preot, omul îsi curateste sufletul, îsi împrospateaza harul primit la botez, tot asa prin stropirea cu apa sfintita si prin rugaciunile speciale ale preotului casa sfintita la început se curateste de tot raul si de toata lucrarea cea rea, datorate fie pacatelor celor ce locuiesc în ea, fie oamenilor rauvoitori, fie duhurilor celor rele.
Prin savârsirea periodica a sfestaniei se resfinteste locul, casa si toate lucrurile din ea dupa un timp în care inevitabilele noastre pacate si fapte mai putin cuviincioase au întinat casa. Trebuie spus un lucru în care noi credem si pe care îl aflam din Sfintele Scripturi si pe care Biserica noastra îl învata de la începuturi. Si anume ca omul este solidar cu tot ceea ce îl înconjoara, asa încât urmarile faptelor lui se rasfrâng si asupra mediului sau înconjurator, asupra casei si a lucrurilor din casa. Lucrurile urâte, pacatele si faradelegile omului întineaza spatiul în care acesta le savârseste sau le traieste, dupa cum, faptele lui bune, curatenia vietii lui, sfinteste si mediul sau înconjurator. În legatura cu aceasta s-a pastrat în popor o zicala foarte adevarata si care cel putin la început avea întelesul celor de mai sus: "Omul sfinteste locul". Într-adevar omul sfinteste locul, dar tot omul este cel care-l întineaza, care-l urâteste sau murdareste prin urâtenia si murdaria sa sufleteasca. Sa ne amintim ca pacatul protoparintilor Adam s Eva a adus cu sine si o tulburare a creatiei întregi: pamântul care pâna atunci rodea numai lucruri folositoare si frumoase, a început a rodi "spini si palamida" (Fac. 3, 18). Daca pacatul sau oricare alt lucru urât îl îndeparteaza pe om de Dumnezeu si de binefacerile care vin din apropierea de Dumnezeu, curatirea si sfintirea omului si a mediului care-l înconjoara îl readuce pe om în apropierea lui Dumnezeu pentru a se bucura de binecuvântarea Acestuia si îndeparteaza raul sub orice forma ar fi prezent acesta.
În principiu preotul trebuie si poate sa savârseasca sfestanie la casa credinciosului "oricând acesta o cere". Deci ori de câte ori credinciosul simte nevoia curatirii si sfintirii casei, asa cum simte nevoia usurarii si curatirii de pacate prin spovedanie, el poate chema preotul la casa sa pentru a-i; face sfestanie. În vechime, dar si astazi în unele regiuni, se obisnuia sfestania în prima zi a fiecarei luni. Acesta, desigur, este un lucru bun si de dorit. În orice caz fiecare crestin ar trebui sa se îngrijeasca sa faca macar o data pe an sfestanie în apartament.
sursa informatiei - internetul , autor: Alexandru Grapa]

Navigare

[0] Indexul de Mesaje

[#] Pagina următoare

[*] Pagina precedentă

Du-te la versiunea completă