Dimineata, coboram la micul dejun. Unul bogat si variat. Ne grabim cu masa pentru ca inainte de a pleca spre Praga, mai avem un obiectiv:
Dealul Gellert si Citadella. Urcam, dar din pacate, undeva in zona de parcare, drumul era blocat: acelasi lucru ca si la Castel cu o zi inainte: plin de politie si de civili cu cefe groase care nu te lasau sa urci. Am facut cale intoarsa si am plecat in viteza catre Praga. Am oprit undeva aproape de Praga, la 50 km acolo unde o facusem si in iarna. Ne astepta o masa excelenta de peste, la niste tarife senzational de mici. O gulasova (ciorba de peste) este 1 EUR, iar 100 g de peste marinat costa doar 70 de centi. Cu 3 EUR mananci bine si bei si o cafea. Eram in intarziere, asa ca nu am zabovit prea mult, desi peisajul din jur este superb acolo. La 15.00 eram in fata imensului hotel Orea Pyramide, o locatie frumoasa de 4*. Ne-am luat camerele, am avut un scurt refresh si am plecat spre castel. In drum doua obiective superbe: Lorette si Manastirea Strahov. Le vazusem doar in poze, dar nu citisem si nu le vazusem in realitate niciodata. Asa ca si pentru mine a fost o noutate sa le vizitez. Nu am facut-o insa in aceiasi zi, am programat totul pentru uramtoarea zi dimineata. Aproape am alergat pana la Poarta lui Matei, trecand pe langa superbele palate Schwarzenberg si al Arhiepiscopiei.


Ne era teama sa nu inchida la Castel si speram sa profitam de last bell pentru a intra si vizita gratuit. Dupa 17.00 se poate intra si vzita mare parte din complex, fara sa se plateasca nimic. Cu exceptia interiorului Palatului Vechi Regal, a partii dinspre altar a Catedralei Vitus si a atelierelor din casele de pe Strada de Aur. Am avut insa noroc si le-am gasit pe cateva deschise. Am avut noroc si am putut vizita, fara sa scoatem nici un ban din buzunar. Altfel ne-ar fi costat in jur de 12 EUR. Ce se poate vedea acolo:
Castelul Praga si Strada de aur.
Castelul Praga (Prazsky hrad) reprezinta cel mai mare complex medieval din Europa avand 570 metri lungime si o suprafata de 7,28 de hectare si reprezinta atractia cea mai importanta din Praga. Castelul a fost construit prima oara in sec al IX-lea transformandu-se dintr-o fortareata din lemn inprejmuita de ziduri de pietre intr-o cladire impozanta asa cum este el astazi. Din cadrul complexului fac parte: Catedrala Sfantul Vitus (cel mai important punct de reper din oras unde puteti vizita turnurile, muzeul si galeriile de arta), Golden Lane, Palatul Lobkowicz si biserica Sfantul George.
In acest castel au avut birourile regii cehi, imparatii Imperiului Roman, presedintii Cehoslovaciei precum si cei ai Republicii Cehe. Bijuteriile coroanei sunt pastrate aici.
Poarta pe care se intra se numeste
Poarta Matei sau Poarta Gigantilor, pentru ca de o parte si de alta a intrarii sunt doua statui imense ce reprezinta doi uriasi care se lupta. Aceasta poarta a fost construita in timpul Regelui Matei si a fost prima constructie in stil baroc din Praga. Poarta este pazita de doua garzi in uniforma albastra, ce stau nemiscate in fata unor gherete din lemn, dupa modelul garzilor englezesti de la Palatul Buckingham din Londra. Garzile se schimba din ora in ora, si in gheretele lor exista un buton de alarma, pe care il pot actiona in caz de nevoie facand un singur pas in spate, soldatii neavand voie sa se miste sau sa intervina in nici un fel, nici macar daca apare o situatie deosebita.

In prima curte interioara, cladirea din dreapta este Resedinta Presedintelui Republicii Cehia. Daca drapelul este pe catarg inseamna ca presedintele este Ť acasa ť. O data pe an, la inceputul lunii mai, si aceasta aripa a Castelului este deschisa publicului.
In urmatoarea curte, se cumpara bilete de intrare. Sunt mai multe variante, 4 obiective sunt in jur de 10 EUR, dar asa cum spuneam, noi am areusit sa ne "strecuram". Invatasem asta in iarna, cand m-am nimerit la aceaiasi ora in zona.
Catedrala Sfintilor Vitus, Wenceslas si Adalbert Catedrala este inchinata sfantului martir din sec. IV Vit Guy. Este locul de incoronare al regilor si tezaur pentru comori. Cele doua turle au peste 80 m. ialtime (cam cat un bloc cu 30 de etaje), iar rozeta are un diametru de 10 m. (cam cat un bloc cu 4 etaje). Este cea mai noua latura a catedralei si acolo este acum, intrarea principala.
Constructia sa a inceput la jumatatea sec. XIV si s-a terminat in sec. XX., cu o pauza de 100 de ani, in timpul razboiului husit si dupa el. Construita intr-o perioada atat de lunga, catedrala prezinta mai multe stiluri arhitehtonice. Primul lucru care m-a impresionat inca de la intrare, a fost inaltimea catedralei. Pentru a o sustine, arhitectul catedralei (acelasi care a proiectat si Podul Carol) a folosit boltile duble. Statuile ce decoreaza coloanele, infatiseaza, persoane din familia regala, episcopi si alte fete bisericesti si pe cei doi arhitecti. Deasupra intrarii, privind din interior, se poate admira imensul vitraliu in forma de rozeta, ce filtraza lumina in mii de culori.
Lgenda trista a preotului Ioan Nepomuk, confidentul si duhovnicul sotiei lui Wanceslas al IV-lea spune ca a refuzat sa divulge regelui confesiunile facute de regina Ioana. Pentru asta a fost torturat si apoi aruncat de pe pod. (Podul Carol). In catedrala exista un altar deosebit de mare si de frumos al preotului Ioan Nepomuk. El este protectorul Boemiei, al preotilor, corabierilor, al podurilor, al morarilor si a celor care pastraza un secret. Statui ale lui sunt si la noi in tara la; Arad Oradea. Timisoara, Sibiu si Suceava.
Se paraseste catedrala si se traverseaza curtea interioara pana se ajunge la latura sudica a catedralei, numita si Poarta de Aur, datorita unui mozaic de aur care reprezinta Judecata de Apoi. Pe aceasta latura se afla un turn cu un ceas, sau mai bine spus cu doua ceasuri, unul sub altul. Unul indica ora si celalat minutele.
Palatul Regal Al doilea obiectiv care se poate vizita in cadrul Castelului, este Vechiul Palat Regal. A fost resedinta regilor Boemiei intre sec. XII XVII. Este o cladire sobra, cu putine decoratiuni si oranmente pastrate. Prima sala este Salonul Vadislav. Are o lungime de 60 m. In aceasta sala se desfasurau ceremoniile de incoronare, acolo erau primiti ambasadorii si tot acolo, se puteau desfasura serbari medievale si turniruri. Este cea mai mare sala a unei cladiri laice din Praga medievala. Cehii se lauda cu aceasta sala, spunand ca este prima sala polivalenta din lume.
In partea stanga a ei se afla Sala Tronului, unde intr-o vitrina securizata se gasesc simbolurile regalitatii; Coroana Regala (din aur de 22 carate, decorata cu smaralde, un rubin, safire si perle), Sceptrul Regal si Marul Regal. Desi cele expuse sunt doar copii, se stie ca originalele sunt pastrate sub 7 chei pastrate de 7 persoane importante ale statului. (presedintele, primul ministru, arhiepiscopul, presedintele camerei deputatilor, presedintele senatului, primarul orasului si deacnul catedralei Sf. Vitus) in Catedrala Sf. Vitus, in spatele unei usi ferecate cu 7 lacate. Asa spune legenda. In realitate exista sisteme de securitate ultima generatie.
La etaj -o incapere mica, ce se numeste aruncarea pe fereastra Legenda spune ca in 1618, reprezentantii nobililor protestanti au devastat vechiul Palat Regal si ajuns in aceasta incapere de unde au aruncat pe fereastra doi guvernatori catolici, impreuna cu secretarii lor. Din fericire nu au murit, caci au cazut pe un morman de paie si balegar adunat din Sala Vladislav. Catolicii au intors in favoarea lor aceasta supravietuire si au transformat aceasta intamplare intr- un miracol, spunand ca cei doi au fost salvati de ingeri.
Biserica Sf. Gheorghe Se distinge prin fatada zugravita in caramiziu ce contrasteaza cu celelalte cladiri din ansamblul castelului. Este lipita de locuinta vicarului episcopal. A fost ridicata in 970 pe vechea temelie din piatra a unei rotonde romane, si mai pastreaza inca fragmente din frescele originale. Are doua turnuri albe, de dimensiuni diferite si a fost o vreme manastire de calugarite benedicte. Deasupra intrarii principale, exista un basorelief ce il infatiseaza pe Sf. Gheorghe luptandu-se cu balaurul. Interiorul bisericii are o acustica minunata, motiv pentru care de multe ori este gazda unor concerte de muzica clasica. Doar eu am putut sa ma strecor inauntru, pretinzand ca este biserica sfantului care imi da numele. Asa am aflat si ca Gheorghe este in slava Jiri.
Strada de aur (Zlata Ulicka) Pe acesta straduta ingusta, lipite cu spatele de zidurile de fortificatie ale Castelului, si-au ridicat garzile palatului 11 casute. Sunt extrem de mici, recordul detinand-ul o casuta albastra, cea cu nr. 19, unde spatiul interior nu depaseste 2mp. Numerotarea nu se face in ordine, incepand cu 1, ci dupa alt criteriu pe care nu l-am aflat. Unele au si etaj, sau mai bine spus in podul lor era amenajat locul de dormit, pe o saltea din paie. Casutele sunt incredibil de mici. Legenda spune ca aici au locuit alchimisti care au incercat sa obtina elixirul tineretii, piatra filozofica sau sa transforme fierul in aur. Cand vezi cat de mici sunt, si cand te gandesti la conditiile mizere in care se putea trai acolo in evul mediu, cu greu poti accepta ca acolo putea un alchimist sa face experiente. Nici conditii minime de igeiena si de gatit nu erau existau. Cel mult aceste casute erau doar locul de dormit pentru acei strajeri, ce trebuiau sa fie foarte aproape de locul de munca.
Acum ele sunt mici magazine cu suveniruri. Am incercat sa intru si eu in cateva, dar tot ce mi-a reusit, a fost sa fac o fotografie din dreptul usii; caci daca mai erau max. 2 persoane inauntru a treia nu mai avea loc. O legenda spune ca in casuta cu nr. 22 a locuit intre 1916 1917 Franz Kafta. Adevarul este ca sora lui a locuit in acea casuta. Si Jaroslav Seifertm laureat al Premiului Nobel pentru literatura a locuit o vreme acolo. Probabil exercita o anumita fascinatie locul, daca a inspirat atatea legende legate de nume atat de mari. Straduta este curata si casutele frumos zugravite in culori diferite. Au floricele, pridvor, perdelute, parca sunt din povesti. Nu stiu insa cum aratau pe vremea cat erau locuite. Sa stai pe 2 pe 2 m, fara utilitati....

Nu a durat mult traversarea acestei strazi si am ajuns pe una din terasele castului, de unde se vedea orasul. Acolo este Turnul Daliborka. Pe bordura terasei o pereche de ratuste salbatice se plimbau fara sa se sinchiseasca de lumea care le fotografia de la doar cativa pasi. Aveau un mers de Cat Walk si mai priveau foarte tantose in jur. Erau doar niste vedete locale, nu-i asa?
Turnul Daliborka Turnul a servit ca inchisoare o lunga perioada de timp, intre sec. XV - XVIII si numele sau vine de la cavalerul Dalibor Kozojedy, primul prizonier intemnitat pe viata incepand cu anul 1498. Din pacate viata sa a fost scurta dupa intemnitare. Motivul intemnitarii, a fost ca a ajutat si adapostit in casa sa, cativa scalvi razvratiti. Era o mare grozavie fapta sa si se cerea pedepsita cu toata seriozitatea.
In acele timpuri, prizonierilor nu le era asigurata nici hrana si nici apa in inchisoare, familia fiind cea care platea pentru aceste lucruri, sau le aducea de acasa. Cum averea lui fusese confiscata si familia alungata, nu avea cine sa ii aduca nimic. Legenda spune ca de nevoie, nobilul prizonier a inceput sa cante la vioara, iar cantecele lui au inmuiat inimile oamenilor care locuiau la poalele castelului. Veneau zilnic sa il asculte si ii puneau intr-un cos mancare, cos pe care el il tragea cu ajutorul unei sfori. Acesta este povestea romantata a prizonierului. Dar in realitate, bietul cavaler nu avea nici un instrument muzical la indemana, temnicerii nici nu ar fi tolerat asemenea manifestari artistice, iar oamenii care i-ar fi adus de mancare ar fi fost si ei considerati complicii lui si ar fi ajuns cu siguranta langa el. Crudul adevar este altul. Asa cum se obisnuia in evul mediu, prizonierul era torturat probabil zilnic. In castel cel mai des folosit instrument de tortura era poreclit vioara , (obiect prevazut cu gauri pentru maini si pentru cap) iar cantecul cavalerului cand era torturat cu vioara, era auzit pana departe, peste zidurile castelului. Am vazut acest tip de instrument si la Castelele Bavareze si la Expozitia Castelului Gyula. Cred ca era foarte raspandit in inchisorile din evul mediu. Turnul adaposteste acum o colectie de instrumente de tortura.
Am iesit din Castel inspre
Nurodva, prin spatele Palatului Schwarzenberg. O priveliste extraordinara ti se asterne in fata, mare parte din Praga este vizibila de acolo. Cum vremea era excelenta si vizibilitatea maxima, am avut norocul sa ne bucuram de panorama. Am pornit apoi in jos catre Biserica Sf Nicolae.

De la Castel se coboara pe una dintre stradutele ce duc spre centru vechi al orasului. Se intra pe strada Nurodova. Acolo se pot admira casele medievale minunat intretinute, in care acum ca si in urma cu 400 de ani comerciantii aveau pravalie la parter si odai de locuit la etaj. Pe vremea cand nu se inventase sistemul de numerotare al caselor si al strazilor, fiecare proprietar, isi picta sau aplica un blazon pe peretele exterior al case, deasupra intrarii. Aceste insemne, care simbolizau mestesugul sau activitatea ce se desfasura in respectiva familie si casa, s-au pastrat (desigur reconditionate) si astazi si reprezinta un motiv de admiratie, pe langa produsele sau serviciile ce le ofera localnicilor si turistilor, actualii proprietari.

Mergand pe aceasta strada, la nr. 5 in cladirea Palatului Morzin, este sediul Ambasadei Romaniei la Praga. Numele palatului vine de la al doilea proprietar al sau. Deasupra intrarii, blazonul din piatra al proprietarului simbolizeaza ziua si noaptea iar cele patru statui de pe cornisa reprezinta cele patru anotimpuri.
Incepand cu aceastra strada se intra in lumea comerciantilor de suveniruri si a tavernelor. Vitrinele cu bijuterii din aur cu rubinele specifice (de un rosu visiniu) sau chihlimbar, fac intrecere cu cele ce ofera vestitul cristal de Boemia, care in zilele noastre a capatat culori si forme mult diferite de ce inseamna traditia, dar nu mai putin valoroase.
O multime de magazine ce vand papusi si marionete. Tradiţia cehilor de a sculpta manual păpuşi şi marionete datează încă din secolul al XVIII-lea si anual la Praga se desfasoara Festivalul International al Teatrelor de Papusi. Am intrat intr-unul din aceste magazine si am discutat cu proprietara magazinului. Totul era lucrat original, dar in aceiasi nota. Marionetele semanau intr-un fel, dar erau mai frumoase decat cele pe care le vazusem cu cateva saptamani inainte in Fortareata din Salzburg.
Se ajunge apoi in
Piata Turnului (Lesser Town) si Biserica Sf Nicolae.

Multe din cladirile din jurul pietei au avut un aer medieval, dar au fost redecorate in stil renascentist si baroc. Isi pierd din pacate un pic din frumusete datorita intersectiei de linii de tramvai. In centrul acestei piete de afla magnifica Biserica Sf Nicolae si fosta scoala iezuita.
De-a lungul pietei sunt ruinele vastului palat Lichtenstein, cu fatada sa neo clasica. In partea de este Renaissance town hall (1617-22) cu fatada renascentista. Urmatoarea usa este casa At the Flavins', cu o fresca colorata. Alte cladiri semnificative de aici: Smiřický Palace and Baroque Kaiserstein Palace
Legenda spune ca Lesser Town Square a fost folosita ca zona pentru incarcere a prizonierilor, a condamnatilor. Cand corpul neinsufletit a Printului Wenceslas, omorat, a fost dus catre Castelul Praga, cortegiul s-a oprit brusc in fata inchisorii. Pt ca printul fusese un model de personalitate, dreapta si inteleapta, nefacand nici o injustitie cat a trait, toti au socotit asta ca un semn, ca poate in inchisoare se afla cineva condamnat pe nedrept. Prizonierii au fost scosi in fata, iar unul dintre ei a cazut dintr-o data jos. Cortegiul a putut pleca din nou. Ulterior condamnatul cazut a fost gasit nevinovat.
In Praga trebuie sa stiti ca exista 3 biserici Sf. Nicolae. De aceea multi fac confuzii, urmarind pe net, o sa vedeti ca cei mai multi o fac intre cea din Piata Turnelui sic ea din Piata din centrul vechi.
Constructia celei din Piata Turnului a inceput in 1703, fiind la inceput una de cartier, insa in final, in 1283 a devenit ceea ce este azi. Este cea mai mare biserica construita de iezuiti in Praga.
Interiorul este decorat cu statui, picturi si fresce executate de cei mai buni artisti ai acelor vremuri. Una dintre frescele impresionante este Celebrarea Sfintei Treimi de Franz Palko, care a acoperit cei 70 m inaltime a domului. Deasupra orgii baroce este Sf Cecilia patronul muzicii. La aceasta orga a cantat Mozard in 1787.
Pornim la pas grabit si in curand ajungem la fascinantul pod peste Valtava, Karluv Must sau Charles Bridge sau Podul Carol.
Podul Carol Lung de jumatate de km, si lat de aproape 10 m. podul este sustinut in raul Vltava pe care il traverseaza, de 16 piloni din piatra. Inainte de a fi construit, cam in aceeasi zona a fost un alt pod, ceva mai ingust, care se numea Podul Judith (Judith fiind sotia regelui Vladislav I). Podul Judith a fost luat de ape la inundatii puternice in 1342.
Podul Carol este cel mai cunoscut dintre cele 12 poduri care unesc cele doua maluri ale Vltava si ca orice lucru medieval, are si el o legenda. Se spune ca la inceput, ce se construia ziua, se parabusea noaptea (am mai auzit undeva povestea asta...) Atunci Regele Carol (Karel al IV-lea) a decis ca in cimentul care se folosea sa fie amestecate oua si vin; multe oua si mult vin. Dar orasul nu dispunea de cantitatile necesare, asa ca locuitorii din orasele vecine au contribuit si ei. Unii de frica sa nu se sparga ouale pe drum, le-au adus fierte.
Constructia Podului Carol a inceput in 1357 si s-a incheiat 60 de ani mai tarziu.La ambele capete, podul are cate un turn pe sub care se trece pentru a-l traversa. De fapt la unul din capete sunt doua turnuri unul mic si unul inalt. Venind dinspre Biserica Sf Nicolae, noi am intrat pe pod prin Turnul Mala Strana, acolo unde sunt doua. Desi este destul de lat, pe acest pod nu au existat niciodata case sau pravalii cum s-a intamplat sa fie, pe alte poduri din piatra in evul mediu (Ponto Vechio din Florenta si Podul Rialto din Venetia). A fost decorat la inceput cu multe cruci, pentru ca mai apoi, cam in sec. XVII crucile sa fie inlocuite cu statui. Cele originale sunt pastrate la Muzeul National Lapidarium. Cele ce pot fi vazute astazi sunt copii realizate in sec. XX si sunt dint-o piatra de o calitate inferioara, asa dupa cum arata depunerile negre de pe ele. De cate ori am fost in Praga, am vazut schele pe cate una sau mai multe statui. Se incearca mentinerea lor intr-un ton curat. Podul traverseaza si canalul Certovka, al Vltavei, asta in partea dinspre Mala Strana. De pe pod pe acest canal se vede o moara de apa care parese este inca functionala.
Turistii isi fac fotografii pe langa statuile ce strajuiesc podul, dar cea mai solicitata in sedintele foto este statuia preotului Ioan Nepomuck . Unii mangaie statuia si isi pun o dorinta, care spera ei ca se va indeplini. Altii ca sa fie mai siguri o mangaie cu doua maini.
Am iesit de pe pod trecand prin Turnul din Orasul Vechi. Dupa parerea unora este cel mai frumos turn medieval de pod, din toata Europa. Este o constructie gotica, ce servea ca turn de observatie, dar care pe langa rolul functional a primit si unul estetic prin decorarea cu trei figuri sculptate: St Vitus care este protectorul Podului Carol, incadrat in stanga de Regele Carol in stanga si Wenveslav al IV-lea. Toate deasupra arcului gotic.Desi inegrit de vreme, turnul pastreaza frumusetea cu care a fost construit.La al doilea etaj sunt ferestre si pe terasa de langa acoperis se poate merge.
Se urmeaza apoi un labirint de stadute inguste medievale, se trece pe langa Hotel Clementin cel mai ingust hotel din Praga, o cladire simpatica vopsita in verde pal cu noua camere, dotata cu tot luxul modern necesar unui hotel de 4*. Cladirea dateaza din sec. XIV. Mergand mai departe, trecand pe langa Clementinum, un complex iezuit de foarte mari dimensiuni, se ajunge in Piata Primariei. Noi am parcurs distanta aceasta gandindu-ne doar unde putem servi masa, atat eram de infometati. N-am zabovit prea mult la Turnul cu ceas, nici la Monumentul ridicat in cinstea lui Jan Hus, un fel de Martin Luther sau Calvin ceh. Le mentionez insa mai jos ca descriere, alaturi de alte doua obiective principale din Piata Veche, Catedrala Tyn si Biserica Sf Nicolae.
Primaria si Ceasul astronomic.Prima atestare documentara a primariei din Piata Carol a fost in anul 1377. La inceputul sec al XV-lea au mai fost adaugate cateva parti la cladirea primariei, cel mai important fiind turnul cu ceas.
Noua primarie isi desfasura rolul sau initial, acela de a gazdui birourile administratiei consiliului pana in 1784 can Imparatul Iosef al II-lea a decis sa uneasca cele 4 parti: vechiul oras, orasul Lesser, Hradcany si Noul Oras. Dupa aceasta unire, noua primarie servea doar ca tribunal si inchisoare avand chiar si o camera de tortura. Multi oameni, mai ales revolutionari, au fost inchisi aici.
Aspectul cladirii a fost schimbat rapid in sec al XVI-lea. Aripa sudica a fost reconstruita in stilul renascentist si a fost decorata cu acoperisuri triunghiulare inalte. Se poate observa o bucata dintr-un lant prins de zidurile primariei (este de pe vremea cand strazile din Praga erau inchise cu lanturi).
Noua primarie a devenit cu adevarat faimoasa atunci cand, pe 30 iulie 1419, o multime de demonstranti condusi de Jan Zelivsky, au cerut ca o parte din cei care il urmau de Jan Hus sa fie eliberati din inchisoare. Cand membrii consiliului au refuzat , multimea furioasa a intrat in cladire si i-au aruncat pe mebri consiliului pe fereastra. Cei care au supravietuit au fost batuti pana la moarte.
Noua primarie este un monument de cultura astazi. Ea gazduieste multe evenimente culturale si sociale precum si ceremonii religioase.

Ceasul astronomic dateaza din sec al XV-lea. Pentru a aprecia acest mecanism complicat, va puteti alatura multimii din fata turnului unde puteti observa procesiunea celor doisprezece apostoli. Din ora in ora, o usita mica se deschide si Domnul Isus inainteaza iar cei 12 discipoli il urmeaza, in timp ce scheletronul bate clopotul.
Sub ceasul astronomic sunt 12 medalioane cu semnele zodiacului, adaugate de Josef Manes in 1865.
Turnul vechii primarii este unul din cele mai impresionante cladiri ale orasului Praga, construit in 1338. Inauntru se afla niste scari si un lift. Contra unei taxe se poate urca in turn si admira Piata Vechiului Oras.

In centrul Pietei Primariei este
Monumentul lui Jan Hus. Jan Hus (1369 -1415) teolog reformator ceh, născut la Husinec, Boemia, ars pe rug pentru ideile sale anti-papale. Jan Hus care a contribuit la dezvoltarea limbii literare cehe prin scrierile sale.
O alta biserica Sf Nicolae este aici in Centrul Vechi.
Biserica Sf Nicolae.
Biserica Sf Nicolae din piata din centrul vechi este o biserica baroca construita intre anii 1732-1735. Interiorul bisericii a fost inspirat din interiorul bisericii de la Domul Invalizilor din Paris. Ea a fost inchisa in timpul domniei lui Iosef al II-lea iar in 1781 decoratiunile din interiorul ei au fost vandute. Noua cladire goala servea ca hambar mai intai, iar apoi ca arhiva.
Abia in anul 1871 avea acelasi scop ca la inceput. In zilele noastre biserica serveste ca biserica dar si ca sala pentru unele concerte de muzica clasica.
Biserica Tyn - in ceha Kostel Matky Boí před Týnem - este o caracteristica dominanta in arhitectura orasului vechi Praga, inca din secolul XIV cand a fost construita. Turnurile sale gemene au inaltimea de 80 m si sunt incununate de patru spire mici. In interiorul bisericii Tyn se afla mormantul lui Tycho Brahe, astronomul personal al lui Rudolf al II-lea.
In locul acesteia au fost, pe rand, trei biserici, toate trei daramate de vitregia timpului. In secolul al XI-lea, acest loc era ocupat de o biserica romanica, care, din anul 1256, a fost inlocuita de o catedrala gotica tarzie, ridicata in cinstea Maicii Domnului.
Merita mentionat ca interiorul bisericii este unul dintre cele mai bogate pe care le are Praga. Altarul, executat in anul 1649, poarta picturile lui Karel Skreta si este o capodopera baroca. Imaginea altarului reprezinta Inaltarea la cer a Maicii Domnului. Un alt altar ce merita a fi mentionat este baldachinul din piatra al lui Matei Rejsek, care a contribuit si la constructia halei Vladislav a castelului din Praga.
Un lucru interesant legat de turnurile acestei biserici este acela ca, la o privire mai atenta a acestora, observam ca ele nu sunt identice. Unul dintre ele este putin mai solid si se spune despre el ca reprezinta partea mai puternica a familiei, adica barbatul. Datorita faptului ca unul este cu putin mai in fata decat celalalt, acestea simbolizeaza pozitia barbatului fata de femeie.
Pentru masa ne-am oprit la un local undeva pe o straduta laterala. Fetele au mancat gulas, dar nu in stilul celui care se prepara la Budapesta, este ceva mai consistent fiind mai mult o tocana, nu o ciorba.

Eu am preferat un ciolan cum doar la Praga se pregateste: fiert in in bere neagra si rotisat la foc de carbune, hmmm sa-ti lingi degetele nu altceva. Si trebuie neaparat stins cu bere: Pilsner Urquell sau Staropramen, cele mai bune brand-uri locale.
Nu m-am lasat pana nu am facut o plimbare impreuna si prin cartierul Evreiesc, cel care se intinde pe malul Valtavei, dincolo de Podul Carol, de la Rudolfinum.Nu s-au putut vedea prea multe, am trecut in revista 5 dintre sinagogi, cimitirul, casa de ceremonii si cladirile si magazinele de pe cea mai scumpa strada din Praga: Pariski.
Cartierul evreiesc.
Numit dupa imparatul Iosef al II-lea, ale carui reforme i-au ajutat pe evrei sa isi imbunatateasca conditiile de trai in Praga, cartierul evreiesc contine ramasite din vechiul ghetou evreiesc. In timpul celui de-al doilea razboi mondial multi everi au murit, iar cei care au supravietuit au fost fortati de comunisti sa paraseasca tara, comunitatea evreiasca de astazi din Praga numarand doar 5000-6000 de oameni. Sunt o multime de legende de misteriosul Golem si de spiritul lui Franz Kafka (1883-1924).
Muzeul evreiesc din Praga detine una din cele mai impresionante colectii de arta evreiasca, textile si argintarii din lume. Sunt peste 40.000 de exponate si peste 100.000 de carti.
Ticketul pe care il puteti cumpara de la muzeu ofera intrarea in Sala Ceremoniala, la vechiul cimitir evreiesc si la sinagogi.
Vechiul cimitir evreiesc (Starý idovský hřbitov) fondat in 1478, este cel mai vechi cimitir evreiesc din Europa. Oamenii trebuiau inmormantati unul peste altul din cauza lipsei de spatiu. Sunt 12 gropi si 12000 de pietre de mormant.
Intrarea este prin sinagoga Pinkas.
Sinagoga Pinkas (Pinkasova Synagóga) Str. Siroka 3 fondata in 1479 de rabinul Pinkas, aceasta sinagoga a fost reconstruita de multe ori de-a lungul secolelor. In ea se afla o galerie pentru femei adaugata la inceputul sec al XVII-lea precum si o colectie de tablouri si schite facute de copii in timpul celui de-al doilea razboi mondial.
Sinagoga Klausen (Klausová synagóga) fondata in 1694, ea contine expozitii cu ziare si manuscripte evreiesti, expozitii cu traditii si obiceiuri evreiesti precum si desene facute de copii din lagarul de concentrare Terezin.
Sinagoga veche-noua (Staronová synagóga) fondata in 1270 este cea mai veche sinagoga din Europa si una din cele mai vechi cladiri din Praga.
Sinagoga inalta (Vysoká synagoga) este numita asa deoarece camera de rugaciuni se afla la etajul intai, si a fost fondata in sec al XVI-lea. Inauntru sunt expozitii de pelerine, draperii, perdele, ornamente de argint precum si un magazin cu suveniruri la parter.
Primaria evreiasca (idovská radnice) aceasta sinagoga a fost construita in 1856 dar fatada sa a fost adaugata in sec al XVIII-lea. Ea contine si un turn cu ceas pe care sunt figuri evreiesti.
Sinagoga Maisel(Maiselova synagoga) construita de Maisel, cladirea initiala a fost victima unui incendiu in 1689. O sinagoga neo-gotica a fost construita in locul ei. Din anul 1960 in ea se organizeaza expozitii cu argintarii evreiesti, ziare si carti multe din ele aduse in Praga de nazisti pentru a deschide un muzeu.
Sinagoga spaniola (panělská synagóga) fondata in 1868 a fost numita asa datorita interiorului sau gravat cu mauri. In ea este o expozitie ce arata evolutia vietii evreilor in Republica Ceha si pana la emanciparea lor din ziua de astazi.
Manastirea St Agnes (Kláter sv. Aneky) fondata in 1234 de Agnes, sora regelui Wenceslas I. In ea se afla o parte din galeria nationala de arta (colectia arta europeana medievala).
Rudilfinum (Rudilfinum) construit intre 1876 si 1884, reprezinta un exemplu de stilul cehesc neo-renascentist. A fost numit asa in onoarea printului Rudolf de Habsburg. Intre razboaie a fost folosit ca parlamentul cehoslovac, dar astazi e; gazduieste orchestra filarmonica ceha.
Din fata filarmonicii am luat un taxi, care pentru 300 de coroane (cca 10 EUR) ne-a dus pana la hotel. Se termina astfel a doua zi de excursie, una cu un drum de 350 de km si cu o gramada de obiective turistice.