Autor Subiect: Capitale europene: Praga, Viena, Bratislava, Budapesta 30 aprile – 5 mai 2012  (Citit de 31310 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13799
Inca ceva, despre vreme de aceasta data: pana acum prognoza arata astfel:
- Budapesta luni - 31 de grade - senin, risc de ploaie 0%.
- Praga marti si miercuri - 26 de grade, putin innorat cu risc de ploaie 10 - 15%.
Deci o sa avem o excursie "calda"!  :yeah:

Offline Adana

  • Newbie
  • *
  • Mesaje postate: 13
Uraaa!!!! Caldura sa fie! O stingem cu bere! :)

Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13799
Ne-am intors! Si pt ca din nou am ajuns primul acasa, am sa va povestesc cate ceva din ce am vazut si facut acolo. Incerc totodata sa ordonez, celor cu care am calatorit, informatiile transmise pe parcursul excursiei.

Un drum de noapte, inceput din Sibiu, continuat apoi prin Sibiel si mai departe prin Orastie, Deva, Arad, Nadlac. Trecem foarte devreme granita, era cred in jur de 5.00 dimineata. La 8.30 eram deja in fata hotelului Golden Buda. Ne-am lasat bagajele in hol, ne-am urcat in microbuz si am plecat sa descoperim impreuna, frumusetile Budapestei. Drumul ne poarta peste Podul Elisabeta apoi pe malul pestan al Dunarii, pana aproape de Podul Arpad, o cotim spre Champs Elysee-ul Budapestei, Bulevardul Andrassy. Strajuit de cladiri vechi si impunatoare, cu zona de scuar pe fiecare sens, umbrit de niste artari cu frunzis verde crud de primavara, acest bulevard leaga Oktogonul, zona de cafenele si restaurante, cu Piata Eroilor sau Hosok Ter. Ajungem in parcarea din Parcul Orasenesc, dar ghinion, era inchisa, municipalitatea  se pregatea pt 1 Mai si nu permitea stationarea in zona. Am gasit insa usor, un loc in fata gradinii zoologice. Am vizitat mai intai Piata Eroilor cu monumentul incinat acestora.
Aceasta piata a fost construita cu ocazia celebrarii a 1000 de ani de la “descalecatul” maghiarilor in Panonia… In mijlocul pietei se afla o coloana imensa in varful careia se afla arhanghelul Gavril simbol al credintei romano – catolice, care tine coroana Sf. Stefan in mana… La picioarele coloanei, se gasesc statuile liderilor celor 7 triburi de maghiari  care au format primul stat maghiar. In fruntea lor, este evident Arpad, cel care le-a unit si cel care le-a condus in campaniile din Europa Centrala.



In spate, se afla statuile altor personaje istorice, printre care si Iancu de Hunedoara si fiul sau, poate cel mai important rege maghiar, Matei Corvin. Monumentul care contine aceste statui se compune din doua semicercuri deasupra carora sunt asezate simbolurile pacii si razboiului, al muncii si bunastarii, al cunoasterii si gloriei. Nu toate statuile au fost acolo de la constructie… Cum in 1896, Ungaria era parte a Imperiului condus totusi din Viena, o buna parte din statui erau a unor imparati habsburgi. Ei au fost inlocuiti dupa cel de-al doilea razboi mondial cand piata a suferit in timpul luptelor dintre trupele maghiaro-germane si cele romano-sovietice cu personaje ne-austriece. Mai sunt acolo: Stefan cel Sfant, nepotul lui Menumorut si primul rege al Ungariei, pe Carol Robert de Anjou, invinsul lui Basarab de la Posada, principii Transilvaniei Istvan Bocskay, Gabriel Bethlen si Imre Thokoly.
Tot aici, in piata, se afla si mormantul lui Imre Nagy, liderul comunist convertit la libertate care a condus Revolutia Maghiara din 1956. Imre Nagy a fost detinut la Snagov dupa evenimente si executat de sovietici in 1958.
De o parte si de alta a pietei se gasesc Muzeul de Arta si Galeria de Arta. Ambele merita sa fie vizitate, dar asta necesita timp, ori noi eram intr-o actiune de cunoastere generala a orasului, nu intr-una de detaliere. De cativa ani buni cele doua muzee concureaza pentru a atrage atentia vizitatorilor si aduc expozitii temporare exceptionale: Klimt, Van Gogh, Rembrandt...
Iesim din piata si ne indreptam spre Parcul Orasenesc sau Varosliget. Putini stiu ca acesta a fost primul parc public din lume. Terenul pe care este amplasat azi parcul a fost o imensa mlastina numita Rakos mezzo si are semnificatia istorica a incoronarii mai multor regi intre sec XIII si XVI. A fost totodata locul preferat de vanatoare a nobilimii.

Mlastina a fost asanata intre sec XVIII si XIX si locul s-a transformat intr-un parc English style. Si pt ca discutam despre English style park, sa explic si ce inseamna acest concept de zona verde. Aparut in secolul XVIII in Anglia si apoi copiat in multe alte tari, se dorea ceva deosebit de simetria perfecta a gradinilor franceze, mai putin formal si in special a putea fi folosit de locuitorii din zona. Influentat ca stil de gradinile clasice chinezesti si de picturile peisagistice a lui Claude Lorraine, English park creaza idea de natura in starea ei pura, oarecum salbatica. Include de regula un lac,  zone de plimbare si de recreere. Fiecare tara a adaugat cate ceva la acest concept, in unele tari fiind mai idilice - pastorale, in altele s-au adaugat poduri gotice, altii sculpturi futuriste.

Asa cum spuneam, acest parc a fost primul parc public din lume, destinat relaxarii. A fost un ordin imperial sa se construiasca un astfel de loc, initial numit ca Gradina Nationala.
Se intampla in 1896, cand s-a comemorat un mileniu de la asezarea triburilor ungare in Campia Panonica.
Si daca am ajuns aici cate ceva despre Ungaria. Ati auzit folosindu-se deopotriva teremenul de ungur sau maghiar. Vreau sa lamuresc ca intre cele doua denumiri reprezinta acelasi lucru, termenul de maghiar insemnand in limba ugrica „barbat” si reprezinta numele indigen. Grecii au fost primii care i-a numit pe maghiari, unguri.
Ca origine maghiarii au avut ca element principal pe cel ugric, aparţind unei ramuri etnice foarte apropiate de finlandezi. Cel mai vechi habitat al maghiarilor a fost pe Kama, afluent din stânga al Volgăi Mijlocii. Au fost crescatori de reni, dar ulterior s-au indeletnicit cu domesticirea si cresterea cailor. Au fost in relatiii apropiate cu triburile turanice si li s-au alaturat de asemenea si onogurii, de unde şi numele de unguri.

Către secolul al VII-lea sau al VIII-lea, maghiarii au părăsit regiunea Kamei pentru Ucraina Orientală, între Volga şi Doneţ, şi au adoptat un stil de viaţă din ce în ce mai nomad care a dat o puternica unitate acestui neam. De unde si nationalismul lor. Sub presiunea pecenegilor, ungurii incep sa se imprastie, unul dintre triburi, cel condus de Arpad (cel din centrul statuii ecvestre) mutandu-se si stabilindu-se in Panonia in 896. A format impreuna cu celelalte 7 capetenii de triburi maghiare o armata foarte puternica cu care a atacat si cucerit teritoriile germanice, Italiei de Nord si Bretaniei. Asta incurajati de rezistenta foarte slaba si motivati de bogatiile si prazile care le aduceau acasa, de acolo.

Nobilimea occidentala a fost aproape decimata in luptele si in urma raidurilor maghiarilor, asta pana in 955 cand Otto de Bavaria, a reusit sa-i infranga intr-o maniera totala si sangeroasa la Lechfeld, langa Augsburg. Regii maghiari au fost capturati si omorati, iar ce a mai ramas din armata s-a retras in Panonia, nemaindraznind niciodata sa atace occidentul.

S-au lovit insa de o mare problema, cum in acea vreme singurul mod de conservare a alimentelor era prin sarare, iar zona Panonia nu oferea deloc sare, au fost nevoiti sa atace din nou, de aceasta data zona cea mai vulnerabila si mai slab aparata : Transilvania. Imperiul bulgare ra foarte puternic in sud, grecii erau bine organizati si foarte greu de atacat, din zona de nord fusesera alungati de presiunea pecenega. Cucerirea Transilvaniei nu ar fi fost posibila chiar si in conditiile unei rezistente foarte slaba a locuitorilor acelor tinuturi, daca nu ar fi fost secuii, cei mai viteji, curajosi soldati ai vremii. In fapt ei au fost si primii care s-au stabilit in padurile Harghitei si Covasnei de azi.

Dar sa ne intoarcem la ceea ce vizitam in acea prima zi de excursie. Am ocolit o parte din lacul artificial si am intrat in Castelul Huniazilor, sau Vajdahunjad.



Ansamblul de cladiri se vrea o copie a celui din Hunedoara si a fost construit intre 1896 – 1908, cum altfel – tot pt a marca cei 1000 de ani de istorie maghiara in Panonia. Este construit ca o combinatie intre stilurile gotic, renascentist si baroc, pe o structura gotica. Este unic din acest punct de vedere. Intentia arhitectului a fost de a lega si de a aminti perioadele de glorie ale imperiului. Acum este Muzeul Agriculturii.
Statuia lui Anonymus – locul preferat de fotografiere a majoritatea celor care intra in curtea castelului. Toata lumea care intra in curtea interioara a castelului ajunge inevitabil langa aceasta statuie turnata in bronz. Cine a fost Anonymus? Asa cum s-a definit singur ca scriitorul de curte anonim a Regelui Bela, a fost cel care a scris lucrarea Gesta Hungarorum, care face referire si originea si formarea poporului maghiar. A invatat la Universitatea din Paris si a fost angajat ca notaris la curtea Regelui Bela III al Ungariei (1172 – 1196). Cronica a fost scrisa undeva prin 1200 si descrie formarea statului maghiar, fiind o lucrare care ne ajuta si pe noi cei care traim in Transilvania sa ne refacem o parte din istoria locului.
Ne-am oprit apoi la una dintre mesele din parc, ne-am scos sandviciurile si am inceput sa mancam cu pofta. Trecusera ceva ore de la ultima noastra masa....Am zbovit un pic, odihnindu-ne acolo la umbra pomilor, era deja foarte cald – desi inca dimineata. De fapt pe la mijlocul zilei, termometrele aratau 32 de grade. Am vizitat apoi Baile  Szécheny, un extraordinar de frumos complex baroc si totodata una dintre cele mai largi SPA-uri din Europa.




Sunt amplasate in partea stanga a bulevardului care taie parcul., la iesirea din acesta. Vis a vis de bai este Marele Circ. Era plin de afise si de reclame la show-ul din acea zi. Spre microbuz, am trecut pe langa al doilea lac al parcului, populat de miliarde de puieti de peste si de sute de rate, lebede, gaste. Apa acestui lac este termala, si pt ca nu ingheata iarna este locul de refugiu pentru o multime de pasari. Drumul ne poarta si prin fata Gradinii Zoologice – una dintre cele mai vechi si mai cunoscute din Europa, dar din pacate nu avem timp sa intram.

Si pentru ca am ajuns mult mai repede decat apreciam in Budapesta, am mai propus un obiectiv: Insula Margareta. Am coborat pe insula de pe Podul Arpad, am gasit foarte greu un loc de parcare in zona de autocare si am plecat intr-o plimbare.



Lunga de 2,5 km si lata de 500 m, insula este locata intre Podul Arpad si Podul Margareta. In Evul Mediu era cunoscuta ca si Insula Iepurilor si functiona ca teren de vanatoare regal. In sec XIII, Regele Bela IV a fondat o manastire de maici, dupa invazia mongola. A fost motivat si de dorinta ca fiica sa, Margareta sa urmeze cursurile din cadrul acestei manastiri. Aceasta a fost foarte legata de lacasul de cult, fiind chiar inmormantata aici.
In sec XVI, cand otomanii cuceresc Budapesta, distrug aceasta manastire, din ea mai ramanand doar ruinele care se pot vedea si azi.
La nord si nu departe de ruine este Capela Sfantul Mihai, care are cel mai vechi clopot din Ungaria. A fost turnat in secolul XV si a fost gasit la radacina unui copac doborat de o furtuna, acum cativa zeci de ani. Pentru prima oara cand trec pe acolo, am gasit bisericuta deschisa. Extrem de sobra si de rece pe interior, nici un element de fast sau de grandoare. Seamana mai mult cu un locas de calugari.
Pe insula, in sec XIX s-a inceput un proiect de amenajare si la fel ca si Parcul Orasanesc, este creat in English Style, cu multi copaci, arbusti si flori. In 1908 a fost declarat parc public.
Grand Hotel a atras aici multi turisti, in special lume boema, in fapt acest loc este recunoscut ca promenada si  loc de relaxare pt lumea buna. Acolo, pe terasa celebrului hotel am mancat si noi, ce altceva in Ungaria, decat un gulas.
Am traversat si aleea artistilor pana in parcul central, n-am ajuns insa si pana la gradina zoologica si la gradina japoneza. Am mai fi avut de mers dus si intors inca 1,5 km si deja era prea mult. Dorisem doar sa le arat celor cu care am petrecut cele 6 zile de excursie, unul dintre locurile care mie personal imi plac tare mult: Insula Margareta.
Urcam in microbuz si plecam spre Basilica Sf Stefan. Cu un pic de noroc, gasim loc de parcare foarte aproape de Piata Sf Stefan si in 3 minute eram in fata monumentalei cladiri.



 Basilica este dedicata primului rege al Ungariei, Sfantul Stefan, fiind totodata cea mai mare biserica din Budapesta; poate gazdui aproximativ 8500 de oameni. Basilica Sfantul Stefan socheaza nu doar prin grandoare ci si prin fantastica arhitectura interioara.   Gazduieste cea mai sacra comoara a Ungariei - mana dreapta mumificata a Sfantului Stefan (Szent Jobb – Sfanta mana dreapta). Intrarea in basilica se face doar pe baza unei donatii de 200 HUF, adica mai putin de 1 EUR. In schimb daca vrei sa vezi luminata relicva este necesar sa introduci o moneda de 200 HUF, sau sa astepti ca altul sa o faca....
De la Basilica am plecat spre Castelul Buda. Am traversat Podul cu lanturi,



am urcat apoi aleile ce serpuiesc pe dealul castelului si dupa un sfert de ora eram in laterala castelului, la intrarea intr-unul dintre muzee. Am traversat zona de hol si am iesit in curtea interioara. Era deja prea cald si de aici si pana la Catedrala Matei Corvin, drumul a fost mereu fragmentat de nevoia de odihna, dar si de ...cumpararea de suveniruri.
Castelul Buda, cunoscut şi sub numele de Palatul Regal (Kiraly Palota), este una dintre cele mai vechi clădiri din capitala Ungariei. A fost initial reşedinţa regală a Regelui Bela IV, lucrările de construcţie fiind efectuate între 1247 şi 1265. Din această structură din secolul al XIII-lea nu a supravieţuit nimic.  Lucrările successive incepute din sec XIV si finalizate in XIX au dat forma si arhitectura de azi.



Cea mai veche parte din actualul Castel Buda datează din secolul al XIV-lea, când edificiul era renumit pentru maiestuosul său stil gotic, exemplar prin forţa dimensiunilor sale şi datorită înfloritoarei vieţi artistice pe care o adăpostea, în special în secolul al XV-
Dinastia Habsburg a fost cea care a decis ca palatul să fie proiectat în spiritul barocului, în timpul secolului al XVIII-lea, iar reconstrucţiile ulterioare nu au fost abătute de la liniile directoare baroce de tentaţiile altor stiluri arhitecturale contemporane.
Adăposteşte trei muzee de top din Budapesta, anume, Muzeul de Istorie din Budapesta, Galeria Naţională a Ungariei şi Colecţia Ludwig. Mai mult, Biblioteca Naţională Szechenyi este şi ea situată aici. Unele dintre atracţiile castelului se referă la Sala Gotică din secolul al XV-lea, la Fântâna lui Matei şi la Monumentul Prinţului Eugen de Savoia.

In drum spre catedrala, trecem prin fata Palatului Prezidential, apoi suntem insa nevoiti sa ocolim zona centrala a districtului pt ca o vizita importanta impunea masuri de securitate, de tipul celeia de pe timpul lui Ceausescu. Coboram, urcam si ne aflam sub Bastionul Pescarilor. Ca parte a lucrarilor de renovare ale cartierului ce gazduieste Palatul Regal din Budapesta, a fost construit si Bastionul Pescarilor in anul 1905. Exista doua explicatii despre originea numelui bastionului. Unii oameni spun ca o piata de peste se afla in apropiere in Evul Mediu si de aici se trage si denumirea bastionului. O alta explicatie porneste de la presupunerea ca breasla pescarilor a aparat aceasta parte a zidului castelului din Budapesta. In ciuda faptului ca este numit un bastion, de fapt constructia este o terasa de unde privelistea este uimitoare.





Bastionul Pescarilor are sapte turnuri, cate unul pentru fiecare dintre triburile ungurilor. Planurile constructiei par a fi fost de inspiratie orientala. Unii au considerat constructia un kitchs iar altii au considerat-o foarte frumoasa. Oricum ar fi, privelistea pe care o ofera o vizita la Bastionul Pescarilor este memorabila. Ne-am bucurat si noi de ea pt cateva minute. De acolo se vede perfect Cladirea Parlamentului. Cladirea Parlamentului Ungariei este locul in care se intalneste Adunarea Nationala; este una dintre cele mai frumoase cladiri legislative din Europa si al treia cladire ca marime din lume ce gazduieste un Parlament national. Adunarea Nationala a Ungariei a decis constructia acestei clari impunatoare in anul 1880, la aproape un deceniu si jumatate dupa compromisul cu conducatorii Habsburgilor. Planul de constructie ce a fost folosit pentru cladire, a fost conceput de Imre Steindl, un profesor la Universitatea Tehnica din Budapesta, iar constructia a inceput in anul 1885.
Cladirea Parlamentului din Budapesta a fost inaugurata in acelasi an de fast maghiar -  1896, an ce a marcat o mie de ani de la aniversarea cuceririi de catre unguri a bazinului Carpatilor, dar cladirea a fost complet finalizata abia in anul 1904. Peste o mie de oameni au lucrat la constructie, au fost folosite peste 40 de milioane de caramizi si peste 40 de kilograme de aur de 23 de carate. Din cauza pietrei folosite la constructie, care se degradeaza foarte repede, Parlamentul este aproape mereu in renovare. In timpul lucrarilor de renovare, ce sunt foarte dificile datorita nivelului foarte ridicat al detaliilor ce impodobesc cladirea, se foloseste alt tip de piatra, mult mai durabila. Stilul arhitectural in care a fost construit Parlamentul este gotic renascentist; un alt exemplu de cladire la care s-a folosit acelasi stil arhitectonic este Westminster Palace din Londra.

Parlamentul are o structura simetrica, un dom foarte mare, lucru neobisnuit la o structura gotica. Lungimea Parlamentului din Budapesta este de 268 de metri iar latimea de 123 de metri. Are un total de 691 de camere, peste 200 dintre acestea sunt birouri. Inaltimea, de 96 de metri are o insemnatate simbolica, facand referire la anul 896, cand ungurii s-au stabilit in zona. Cladirea are 90 de statui pe exterior si 152 de statui in interior.

In fata Catedralei Matei Corvin, am simtit ca trebuie sa ne intoarcem la hotel.



Caldura si oboseala isi spuneau cuvantul si toti eram deja toropiti. Am admirat doar pe exterior majestuoasa cladire, dupa care am coborat apoi treptele catre Piata Corvinus si ne-am intreptat catre microbuz. Ajungem relativ repede la hotel, ne luam in primire camerele, care aveau deja bagajele noastre duse de personalul hotelului. Ne odihnim vreo doua ore, plecam pana la statia lui 8, mergem doua statii si coboram aproape de Vatci Utca. Dar prefer sa ne plimbam mai intai pe malul Dunarii, pana la terasele din Piata Vigado. Ocupam acolo o masa si din nou... gulas si deschidem sezonul la bere. Admiram cladirile de vis a vis: Castelul, Catedrala Matei Corvin, Hilton, Biserica Evanghelica, Biserica Sf Ana. Extraordinara atmosfera. Pornim apoi din nou, pe jos spre artera comerciala a Budapestei: Vatci Utca. Oboseala isi spunea cuvantul asa ca nu ne oprim prea mult, preferand sa ajungem la autobuz, apoi fiecare in camera de hotel. Asa s-a sfarsit prima seara de excursie.

Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13799
Dimineata, coboram la micul dejun. Unul bogat si variat. Ne grabim cu masa pentru ca inainte de a pleca spre Praga, mai avem un obiectiv: Dealul Gellert si Citadella. Urcam, dar din pacate, undeva in zona de parcare, drumul era blocat: acelasi lucru ca si la Castel cu o zi inainte: plin de politie si de civili cu cefe groase care nu te lasau sa urci. Am facut cale intoarsa si am plecat in viteza catre Praga. Am oprit undeva aproape de Praga, la 50 km acolo unde o facusem si in iarna. Ne astepta o masa excelenta de peste, la niste tarife senzational de mici. O gulasova (ciorba de peste) este 1 EUR, iar 100 g de peste marinat costa doar 70 de centi. Cu 3 EUR mananci bine si bei si o cafea. Eram in intarziere, asa ca nu am zabovit prea mult, desi peisajul din jur este superb acolo. La 15.00 eram in fata imensului hotel Orea Pyramide, o locatie frumoasa de 4*. Ne-am luat camerele, am avut un scurt refresh si am plecat spre castel. In drum doua obiective superbe: Lorette si Manastirea Strahov. Le vazusem doar in poze, dar nu citisem si nu le vazusem in realitate niciodata. Asa ca si pentru mine a fost o noutate sa le vizitez. Nu am facut-o insa in aceiasi zi, am programat totul pentru uramtoarea zi dimineata. Aproape am alergat pana la Poarta lui Matei, trecand pe langa superbele palate Schwarzenberg si al Arhiepiscopiei.




Ne era teama sa nu inchida la Castel si speram sa profitam de last bell pentru a intra si vizita gratuit. Dupa 17.00 se poate intra si vzita mare parte din complex, fara sa se plateasca nimic. Cu exceptia interiorului Palatului Vechi Regal, a partii dinspre altar a Catedralei Vitus si a atelierelor din casele de pe Strada de Aur. Am avut insa noroc si le-am gasit pe cateva deschise. Am avut noroc si am putut vizita, fara sa scoatem nici un ban din buzunar. Altfel ne-ar fi costat in jur de 12 EUR. Ce se poate vedea acolo:
Castelul Praga si Strada de aur.
Castelul Praga (Prazsky hrad) reprezinta cel mai mare complex medieval din Europa avand 570 metri lungime si o suprafata de 7,28 de hectare si reprezinta atractia cea mai importanta din Praga. Castelul a fost construit prima oara in sec al IX-lea transformandu-se dintr-o fortareata din lemn inprejmuita de ziduri de pietre intr-o cladire impozanta asa cum este el astazi. Din cadrul complexului fac parte: Catedrala Sfantul Vitus (cel mai important punct de reper din oras unde puteti vizita turnurile, muzeul si galeriile de arta), Golden Lane, Palatul Lobkowicz si biserica Sfantul George.
In acest castel au avut birourile regii cehi, imparatii Imperiului Roman, presedintii Cehoslovaciei precum si cei ai Republicii Cehe. Bijuteriile coroanei sunt pastrate aici.

Poarta pe care se intra se numeste Poarta Matei sau Poarta Gigantilor, pentru ca de o parte si de alta a intrarii sunt doua statui imense ce reprezinta doi uriasi care se lupta. Aceasta poarta a fost construita in timpul Regelui Matei si a fost prima constructie in stil baroc din Praga. Poarta este pazita de doua garzi in uniforma albastra, ce stau nemiscate in fata unor gherete din lemn, dupa modelul garzilor englezesti de la Palatul Buckingham din Londra. Garzile se schimba din ora in ora, si in gheretele lor exista un buton de alarma, pe care il pot actiona in caz de nevoie facand un singur pas in spate, soldatii neavand voie sa se miste sau sa intervina in nici un fel, nici macar daca apare o situatie deosebita.



 In prima curte interioara, cladirea din dreapta este Resedinta Presedintelui Republicii Cehia. Daca drapelul este pe catarg inseamna ca presedintele este Ť acasa ť. O data pe an, la inceputul lunii mai, si aceasta aripa a Castelului este deschisa publicului.
In urmatoarea curte, se cumpara bilete de intrare. Sunt mai multe variante, 4 obiective sunt in jur de 10 EUR, dar asa cum spuneam, noi am areusit sa ne "strecuram". Invatasem asta in iarna, cand m-am nimerit la aceaiasi ora in zona.
Catedrala Sfintilor Vitus, Wenceslas si Adalbert
Catedrala este inchinata sfantului martir din sec. IV Vit Guy. Este locul de incoronare al regilor si tezaur pentru comori. Cele doua turle au peste 80 m. ialtime (cam cat un bloc cu 30 de etaje), iar rozeta are un diametru de 10 m. (cam cat un bloc cu 4 etaje). Este cea mai noua latura a catedralei si acolo este acum, intrarea principala.
Constructia sa a inceput la jumatatea sec. XIV si s-a terminat in sec. XX., cu o pauza de 100 de ani, in timpul razboiului husit si dupa el. Construita intr-o perioada atat de lunga, catedrala prezinta mai multe stiluri arhitehtonice. Primul lucru care m-a impresionat inca de la intrare, a fost inaltimea catedralei. Pentru a o sustine, arhitectul catedralei (acelasi care a proiectat si Podul Carol) a folosit boltile duble. Statuile ce decoreaza coloanele, infatiseaza, persoane din familia regala, episcopi si alte fete bisericesti si pe cei doi arhitecti. Deasupra intrarii, privind din interior, se poate admira imensul vitraliu in forma de rozeta, ce filtraza lumina in mii de culori.
Lgenda trista a preotului Ioan Nepomuk, confidentul si duhovnicul sotiei lui Wanceslas al IV-lea spune ca a refuzat sa divulge regelui confesiunile facute de regina Ioana. Pentru asta a fost torturat si apoi aruncat de pe pod. (Podul Carol). In catedrala exista un altar deosebit de mare si de frumos al preotului Ioan Nepomuk. El este protectorul Boemiei, al preotilor, corabierilor, al podurilor, al morarilor si a celor care pastraza un secret. Statui ale lui sunt si la noi in tara la; Arad Oradea. Timisoara, Sibiu si Suceava.
Se paraseste catedrala si se traverseaza curtea interioara pana se ajunge la latura sudica a catedralei, numita si Poarta de Aur, datorita unui mozaic de aur care reprezinta Judecata de Apoi. Pe aceasta latura se afla un turn cu un ceas, sau mai bine spus cu doua ceasuri, unul sub altul. Unul indica ora si celalat minutele.



Palatul Regal
Al doilea obiectiv care se poate vizita in cadrul Castelului, este Vechiul Palat Regal. A fost resedinta regilor Boemiei intre sec. XII – XVII. Este o cladire sobra, cu putine decoratiuni si oranmente pastrate. Prima sala este Salonul Vadislav. Are o lungime de 60 m. In aceasta sala se desfasurau ceremoniile de incoronare, acolo erau primiti ambasadorii si tot acolo, se puteau desfasura serbari medievale si turniruri. Este cea mai mare sala a unei cladiri laice din Praga medievala. Cehii se lauda cu aceasta sala, spunand ca este prima sala polivalenta din lume.
In partea stanga a ei se afla Sala Tronului, unde intr-o vitrina securizata se gasesc simbolurile regalitatii; Coroana Regala (din aur de 22 carate, decorata cu smaralde, un rubin, safire si perle), Sceptrul Regal si Marul Regal. Desi cele expuse sunt doar copii, se stie ca originalele sunt pastrate ” sub 7 chei ” pastrate de 7 persoane importante ale statului. (presedintele, primul ministru, arhiepiscopul, presedintele camerei deputatilor, presedintele senatului, primarul orasului si deacnul catedralei Sf. Vitus) in Catedrala Sf. Vitus, in spatele unei usi ferecate cu 7 lacate. Asa spune legenda. In realitate exista sisteme de securitate ultima generatie.
La etaj -o incapere mica, ce se numeste “aruncarea pe fereastra” Legenda spune ca in 1618, reprezentantii nobililor protestanti au devastat vechiul Palat Regal si ajuns in aceasta incapere de unde au aruncat pe fereastra doi guvernatori catolici, impreuna cu secretarii lor. Din fericire nu au murit, caci au cazut pe un morman de paie si balegar adunat din Sala Vladislav. Catolicii au intors in favoarea lor aceasta supravietuire si au transformat aceasta intamplare intr- un miracol, spunand ca cei doi au fost salvati de ingeri.



Biserica Sf. Gheorghe
Se distinge prin fatada zugravita in caramiziu ce contrasteaza cu celelalte cladiri din ansamblul castelului. Este lipita de locuinta vicarului episcopal. A fost ridicata in 970 pe vechea temelie din piatra a unei rotonde romane, si mai pastreaza inca fragmente din frescele originale. Are doua turnuri albe, de dimensiuni diferite si a fost o vreme manastire de calugarite benedicte. Deasupra intrarii principale, exista un basorelief ce il infatiseaza pe Sf. Gheorghe luptandu-se cu balaurul. Interiorul bisericii are o acustica minunata, motiv pentru care de multe ori este gazda unor concerte de muzica clasica. Doar eu am putut sa ma strecor inauntru, pretinzand ca este biserica sfantului care imi da numele. Asa am aflat si ca Gheorghe este in slava Jiri. 



Strada de aur (Zlata Ulicka) Pe acesta straduta ingusta, lipite cu spatele de zidurile de fortificatie ale Castelului, si-au ridicat garzile palatului 11 casute. Sunt extrem de mici, recordul detinand-ul o casuta albastra, cea cu nr. 19, unde spatiul interior nu depaseste 2mp. Numerotarea nu se face in ordine, incepand cu 1, ci dupa alt criteriu pe care nu l-am aflat. Unele au si etaj, sau mai bine spus in podul lor era amenajat locul de dormit, pe o saltea din paie. Casutele sunt incredibil de mici. Legenda spune ca aici au locuit alchimisti care au incercat sa obtina elixirul tineretii, piatra filozofica sau sa transforme fierul in aur. Cand vezi cat de mici sunt, si cand te gandesti la conditiile mizere in care se putea trai acolo in evul mediu, cu greu poti accepta ca acolo putea un alchimist sa face experiente. Nici conditii minime de igeiena si de gatit nu erau existau. Cel mult aceste casute erau doar locul de dormit pentru acei strajeri, ce trebuiau sa fie foarte aproape de locul de munca.
Acum ele sunt mici magazine cu suveniruri. Am incercat sa intru si eu in cateva, dar tot ce mi-a reusit, a fost sa fac o fotografie din dreptul usii; caci daca mai erau max. 2 persoane inauntru a treia nu mai avea loc. O legenda spune ca in casuta cu nr. 22 a locuit intre 1916 – 1917 Franz Kafta. Adevarul este ca sora lui a locuit in acea casuta. Si Jaroslav Seifertm laureat al Premiului Nobel pentru literatura a locuit o vreme acolo. Probabil exercita o anumita fascinatie locul, daca a inspirat atatea legende legate de nume atat de mari. Straduta este curata si casutele frumos zugravite in culori diferite. Au floricele, pridvor, perdelute, parca sunt din povesti. Nu stiu insa cum aratau pe vremea cat erau locuite. Sa stai pe 2 pe 2 m, fara utilitati....



Nu a durat mult traversarea acestei strazi si am ajuns pe una din terasele castului, de unde se vedea orasul. Acolo este Turnul Daliborka. Pe bordura terasei o pereche de ratuste salbatice se plimbau fara sa se sinchiseasca de lumea care le fotografia de la doar cativa pasi. Aveau un mers de Cat Walk si mai priveau foarte tantose in jur. Erau doar niste vedete locale, nu-i asa?



Turnul Daliborka
Turnul a servit ca inchisoare o lunga perioada de timp, intre sec. XV - XVIII si numele sau vine de la cavalerul Dalibor Kozojedy, primul prizonier intemnitat pe viata incepand cu anul 1498. Din pacate viata sa a fost scurta dupa intemnitare. Motivul intemnitarii, a fost ca a ajutat si adapostit in casa sa, cativa scalvi razvratiti. Era o mare grozavie fapta sa si se cerea pedepsita cu toata seriozitatea.
In acele timpuri, prizonierilor nu le era asigurata nici hrana si nici apa in inchisoare, familia fiind cea care platea pentru aceste lucruri, sau le aducea de acasa. Cum averea lui fusese confiscata si familia alungata, nu avea cine sa ii aduca nimic. Legenda spune ca de nevoie, nobilul prizonier a inceput sa cante la vioara, iar cantecele lui au inmuiat inimile oamenilor care locuiau la poalele castelului. Veneau zilnic sa il asculte si ii puneau intr-un cos mancare, cos pe care el il tragea cu ajutorul unei sfori. Acesta este povestea romantata a prizonierului. Dar in realitate, bietul cavaler nu avea nici un instrument muzical la indemana, temnicerii nici nu ar fi tolerat asemenea manifestari artistice, iar oamenii care i-ar fi adus de mancare ar fi fost si ei considerati complicii lui si ar fi ajuns cu siguranta langa el. Crudul adevar este altul. Asa cum se obisnuia in evul mediu, prizonierul era torturat probabil zilnic. In castel cel mai des folosit instrument de tortura era poreclit ” vioara ”, (obiect prevazut cu gauri pentru maini si pentru cap) iar ”cantecul cavalerului” cand era torturat cu vioara, era auzit pana departe, peste zidurile castelului. Am vazut acest tip de instrument si la Castelele Bavareze si la Expozitia Castelului Gyula. Cred ca era foarte raspandit in inchisorile din evul mediu. Turnul adaposteste acum o colectie de instrumente de tortura.
Am iesit din Castel inspre Nurodva, prin spatele Palatului Schwarzenberg. O priveliste extraordinara ti se asterne in fata, mare parte din Praga este vizibila de acolo. Cum vremea era excelenta si vizibilitatea maxima, am avut norocul sa ne bucuram de panorama. Am pornit apoi in jos catre Biserica Sf Nicolae.



De la Castel se coboara pe una dintre stradutele ce duc spre centru vechi al orasului. Se intra pe strada Nurodova. Acolo se pot admira casele medievale minunat intretinute, in care acum ca si in urma cu 400 de ani comerciantii aveau pravalie la parter si odai de locuit la etaj. Pe vremea cand nu se inventase sistemul de numerotare al caselor si al strazilor, fiecare proprietar, isi picta sau aplica un blazon pe peretele exterior al case, deasupra intrarii. Aceste insemne, care simbolizau mestesugul sau activitatea ce se desfasura in respectiva familie si casa, s-au pastrat (desigur reconditionate) si astazi si reprezinta un motiv de admiratie, pe langa produsele sau serviciile ce le ofera localnicilor si turistilor, actualii proprietari.



Mergand pe aceasta strada, la nr. 5 in cladirea Palatului Morzin, este sediul Ambasadei Romaniei la Praga. Numele palatului vine de la al doilea proprietar al sau. Deasupra intrarii, blazonul din piatra al proprietarului simbolizeaza ” ziua si noaptea ” iar cele patru statui de pe cornisa reprezinta cele patru anotimpuri.
Incepand cu aceastra strada se intra in lumea comerciantilor de suveniruri si a tavernelor. Vitrinele cu bijuterii din aur cu rubinele specifice (de un rosu – visiniu) sau chihlimbar, fac intrecere cu cele ce ofera vestitul cristal de Boemia, care in zilele noastre a capatat culori si forme mult diferite de ce inseamna traditia, dar nu mai putin valoroase.
O multime de magazine ce vand papusi si marionete. Tradiţia cehilor de a sculpta manual păpuşi şi marionete datează încă din secolul al XVIII-lea si anual la Praga se desfasoara Festivalul International al Teatrelor de Papusi. Am intrat intr-unul din aceste magazine si am discutat cu proprietara magazinului. Totul era lucrat original, dar in aceiasi nota. Marionetele semanau intr-un fel, dar erau mai frumoase decat cele pe care le vazusem cu cateva saptamani inainte in Fortareata din Salzburg.
Se ajunge apoi in Piata Turnului (Lesser Town) si Biserica Sf Nicolae.



Multe din cladirile din jurul pietei au avut un aer medieval, dar au fost redecorate in stil renascentist si baroc. Isi pierd din pacate un pic din frumusete datorita intersectiei de linii de tramvai. In centrul acestei piete de afla magnifica Biserica Sf Nicolae si fosta scoala iezuita.
De-a lungul pietei sunt ruinele vastului palat Lichtenstein, cu fatada sa neo clasica. In partea de este Renaissance town hall (1617-22) cu fatada renascentista. Urmatoarea usa este casa  ‘At the Flavins', cu o fresca colorata. Alte cladiri semnificative de aici: Smiřický Palace and Baroque Kaiserstein Palace
Legenda spune ca Lesser Town Square a fost folosita ca zona pentru incarcere a prizonierilor, a condamnatilor. Cand corpul neinsufletit a Printului Wenceslas, omorat, a fost dus catre Castelul Praga, cortegiul s-a oprit brusc in fata inchisorii. Pt ca printul fusese un model de personalitate, dreapta si inteleapta, nefacand nici o injustitie cat a trait, toti au socotit asta ca un semn, ca poate in inchisoare se afla cineva condamnat pe nedrept. Prizonierii au fost scosi in fata, iar unul dintre ei a cazut dintr-o data jos. Cortegiul a putut pleca din nou. Ulterior condamnatul cazut  a fost gasit nevinovat.
In Praga trebuie sa stiti ca exista 3 biserici Sf. Nicolae. De aceea multi fac confuzii, urmarind pe net, o sa vedeti ca cei mai multi o fac intre cea din Piata Turnelui sic ea din Piata din centrul vechi.
Constructia celei din Piata Turnului a inceput in 1703, fiind la inceput una de cartier, insa in final, in 1283 a devenit ceea ce este azi. Este cea mai mare biserica construita de iezuiti in Praga.
Interiorul este decorat cu statui, picturi si fresce executate de cei mai buni artisti ai acelor vremuri. Una dintre frescele impresionante este Celebrarea Sfintei Treimi de Franz Palko, care a acoperit cei 70 m inaltime a domului. Deasupra orgii baroce este Sf Cecilia patronul muzicii. La aceasta orga a cantat Mozard in 1787.
Pornim la pas grabit si in curand ajungem la fascinantul pod peste Valtava, Karluv Must sau Charles Bridge sau Podul Carol.
Podul Carol
Lung de jumatate de km, si lat de aproape 10 m. podul este sustinut in raul Vltava pe care il traverseaza, de 16 piloni din piatra. Inainte de a fi construit, cam in aceeasi zona a fost un alt pod, ceva mai ingust, care se numea Podul Judith (Judith fiind sotia regelui Vladislav I). Podul Judith a fost luat de ape la inundatii puternice in 1342.
Podul Carol este cel mai cunoscut dintre cele 12 poduri care unesc cele doua maluri ale Vltava si ca orice lucru medieval, are si el o legenda. Se spune ca la inceput, ce se construia ziua, se parabusea noaptea (am mai auzit undeva povestea asta...) Atunci Regele Carol (Karel al IV-lea) a decis ca in cimentul care se folosea sa fie amestecate oua si vin; multe oua si mult vin. Dar orasul nu dispunea de cantitatile necesare, asa ca locuitorii din orasele vecine au contribuit si ei. Unii de frica sa nu se sparga ouale pe drum, le-au adus fierte.
Constructia Podului Carol a inceput in 1357 si s-a incheiat 60 de ani mai tarziu.La ambele capete, podul are cate un turn pe sub care se trece pentru a-l traversa. De fapt la unul din capete sunt doua turnuri unul mic si unul inalt. Venind dinspre Biserica Sf Nicolae, noi am intrat pe pod prin Turnul Mala Strana, acolo unde sunt doua. Desi este destul de lat, pe acest pod nu au existat niciodata case sau pravalii cum s-a intamplat sa fie, pe alte poduri din piatra in evul mediu (Ponto Vechio din Florenta si Podul Rialto din Venetia). A fost decorat la inceput cu multe cruci, pentru ca mai apoi, cam in sec. XVII crucile sa fie inlocuite cu statui. Cele originale sunt pastrate la Muzeul National Lapidarium. Cele ce pot fi vazute astazi sunt copii realizate in sec. XX si sunt dint-o piatra de o calitate inferioara, asa dupa cum arata depunerile negre de pe ele. De cate ori am fost in Praga, am vazut schele pe cate una sau mai multe statui. Se incearca mentinerea lor intr-un ton curat. Podul traverseaza si canalul Certovka, al Vltavei, asta in partea dinspre Mala Strana. De pe pod pe acest canal se vede o moara de apa care parese este inca functionala.
Turistii isi fac fotografii pe langa statuile ce strajuiesc podul, dar cea mai solicitata in sedintele foto este statuia preotului Ioan Nepomuck . Unii mangaie statuia si isi pun o dorinta, care spera ei ca se va indeplini. Altii ca sa fie mai siguri o mangaie cu doua maini.
Am iesit de pe pod trecand prin Turnul din Orasul Vechi. Dupa parerea unora este cel mai frumos turn medieval de pod, din toata Europa. Este o constructie gotica, ce servea ca turn de observatie, dar care pe langa rolul functional a primit si unul estetic prin decorarea cu trei figuri sculptate: St Vitus care este protectorul Podului Carol, incadrat in stanga de Regele Carol in stanga si Wenveslav al IV-lea. Toate deasupra arcului gotic.Desi inegrit de vreme, turnul pastreaza frumusetea cu care a fost construit.La al doilea etaj sunt ferestre si pe terasa de langa acoperis se poate merge.
Se urmeaza apoi un labirint de  stadute inguste medievale, se trece pe langa Hotel Clementin cel mai ingust hotel din Praga, o cladire simpatica vopsita in verde pal cu noua camere, dotata cu tot luxul modern necesar unui hotel de 4*. Cladirea dateaza din sec. XIV. Mergand mai departe, trecand pe langa Clementinum, un complex iezuit de foarte mari dimensiuni, se ajunge in Piata Primariei. Noi am parcurs distanta aceasta gandindu-ne doar unde putem servi masa, atat eram de infometati. N-am zabovit prea mult la Turnul cu ceas, nici la Monumentul ridicat in cinstea lui Jan Hus, un fel de Martin Luther sau Calvin ceh. Le mentionez insa mai jos ca descriere, alaturi de alte doua obiective principale din Piata Veche, Catedrala Tyn si Biserica Sf Nicolae.
Primaria si Ceasul astronomic.
Prima atestare documentara a primariei din Piata Carol a fost in anul 1377. La inceputul sec al XV-lea au mai fost adaugate cateva parti la cladirea primariei, cel mai important fiind turnul cu ceas.
Noua primarie isi desfasura rolul sau initial, acela de a gazdui birourile administratiei consiliului pana in 1784 can Imparatul Iosef al II-lea a decis sa uneasca cele 4 parti: vechiul oras, orasul Lesser, Hradcany si Noul Oras. Dupa aceasta unire, noua primarie servea doar ca tribunal si inchisoare avand chiar si o camera de tortura. Multi oameni, mai ales revolutionari, au fost inchisi aici.
Aspectul cladirii a fost schimbat rapid in sec al XVI-lea. Aripa sudica a fost reconstruita in stilul renascentist si a fost decorata cu acoperisuri triunghiulare inalte. Se poate observa o bucata dintr-un lant prins de zidurile primariei (este de pe vremea cand strazile din Praga erau inchise cu lanturi).
Noua primarie a devenit cu adevarat faimoasa atunci cand, pe 30 iulie 1419, o multime de demonstranti condusi de Jan Zelivsky, au cerut ca o parte din cei care il urmau de Jan Hus sa fie eliberati din inchisoare. Cand membrii consiliului au refuzat , multimea furioasa a intrat in cladire si i-au aruncat pe mebri consiliului pe fereastra. Cei care au supravietuit au fost batuti pana la moarte.
Noua primarie este un monument de cultura astazi. Ea gazduieste multe evenimente culturale si sociale precum si ceremonii religioase.



Ceasul astronomic dateaza din sec al XV-lea. Pentru a aprecia acest mecanism complicat, va puteti alatura multimii din fata turnului unde puteti observa procesiunea celor doisprezece apostoli. Din ora in ora, o usita mica se deschide si Domnul Isus inainteaza iar cei 12 discipoli il urmeaza, in timp ce scheletronul bate clopotul.
Sub ceasul astronomic sunt 12 medalioane cu semnele zodiacului, adaugate de Josef Manes in 1865.
Turnul vechii primarii este unul din cele mai impresionante cladiri ale orasului Praga, construit in 1338. Inauntru se afla niste scari si un lift. Contra unei taxe se poate urca in turn si admira Piata Vechiului Oras.



In centrul Pietei Primariei este Monumentul lui Jan Hus. Jan Hus (1369 -1415) teolog reformator ceh, născut la Husinec, Boemia, ars pe rug pentru ideile sale anti-papale. Jan Hus care a contribuit la dezvoltarea limbii literare cehe prin scrierile sale.
O alta biserica Sf Nicolae este aici in Centrul Vechi.
Biserica Sf Nicolae.
Biserica Sf Nicolae din piata din centrul vechi este o biserica baroca construita intre anii 1732-1735. Interiorul bisericii a fost inspirat din interiorul bisericii de la Domul Invalizilor din Paris. Ea a fost inchisa in timpul domniei lui Iosef al II-lea iar in 1781 decoratiunile din interiorul ei au fost vandute. Noua cladire goala servea ca hambar mai intai, iar apoi ca arhiva.
Abia in anul 1871 avea acelasi scop ca la inceput. In zilele noastre biserica serveste ca biserica dar si ca sala pentru unele concerte de muzica clasica.
Biserica Tyn - in ceha Kostel Matky Boží před Týnem - este o caracteristica dominanta in arhitectura orasului vechi Praga, inca din secolul XIV cand a fost construita. Turnurile sale gemene au inaltimea de 80 m si sunt incununate de patru spire mici. In interiorul bisericii Tyn se afla mormantul lui Tycho Brahe, astronomul personal al lui Rudolf al II-lea.
In locul acesteia au fost, pe rand, trei biserici, toate trei daramate de vitregia timpului. In secolul al XI-lea, acest loc era ocupat de o biserica romanica, care, din anul 1256, a fost inlocuita de o catedrala gotica tarzie, ridicata in cinstea Maicii Domnului.
Merita mentionat ca interiorul bisericii este unul dintre cele mai bogate pe care le are Praga. Altarul, executat in anul 1649, poarta picturile lui Karel Skreta si este o capodopera baroca. Imaginea altarului reprezinta Inaltarea la cer a Maicii Domnului. Un alt altar ce merita a fi mentionat este baldachinul din piatra al lui Matei Rejsek, care a contribuit si la constructia halei Vladislav a castelului din Praga.
Un lucru interesant legat de turnurile acestei biserici este acela ca, la o privire mai atenta a acestora, observam ca ele nu sunt identice. Unul dintre ele este putin mai solid si se spune despre el ca reprezinta partea mai puternica a familiei, adica barbatul. Datorita faptului ca unul este cu putin mai in fata decat celalalt, acestea simbolizeaza pozitia barbatului fata de femeie.
Pentru masa ne-am oprit la un local undeva pe o straduta laterala. Fetele au mancat gulas, dar nu in stilul celui care se prepara la Budapesta, este ceva mai consistent fiind mai mult o tocana, nu o ciorba.



Eu am preferat un ciolan cum doar la Praga se pregateste: fiert in in bere neagra si rotisat la foc de carbune, hmmm sa-ti lingi degetele nu altceva. Si trebuie neaparat stins cu bere: Pilsner Urquell sau Staropramen, cele mai bune brand-uri locale.
Nu m-am lasat pana nu am facut o plimbare impreuna si prin cartierul Evreiesc, cel care se intinde pe malul Valtavei, dincolo de Podul Carol, de la Rudolfinum.Nu s-au putut vedea prea multe, am trecut in revista 5 dintre sinagogi, cimitirul, casa de ceremonii si cladirile si magazinele de pe cea mai scumpa strada din Praga:  Pariski.
Cartierul evreiesc.
Numit dupa imparatul Iosef al II-lea, ale carui reforme i-au ajutat pe evrei sa isi imbunatateasca conditiile de trai in Praga, cartierul evreiesc contine ramasite din vechiul ghetou evreiesc. In timpul celui de-al doilea razboi mondial multi everi au murit, iar cei care au supravietuit au fost fortati de comunisti sa paraseasca tara, comunitatea evreiasca de astazi din Praga numarand doar 5000-6000 de oameni. Sunt o multime de legende de misteriosul Golem si de spiritul lui Franz Kafka (1883-1924).
Muzeul evreiesc din Praga detine una din cele mai impresionante colectii de arta evreiasca, textile si argintarii din lume. Sunt peste 40.000 de exponate si peste 100.000 de carti.
Ticketul pe care il puteti cumpara de la muzeu ofera intrarea in Sala Ceremoniala, la vechiul cimitir evreiesc si la sinagogi.

Vechiul cimitir evreiesc (Starý židovský hřbitov) – fondat in 1478, este cel mai vechi cimitir evreiesc din Europa. Oamenii trebuiau inmormantati unul peste altul din cauza lipsei de spatiu. Sunt 12 gropi si 12000 de pietre de mormant.
Intrarea este prin sinagoga Pinkas.

Sinagoga Pinkas (Pinkasova Synagóga) Str. Siroka 3 – fondata in 1479 de rabinul Pinkas, aceasta sinagoga a fost reconstruita de multe ori de-a lungul secolelor. In ea se afla o galerie pentru femei adaugata la inceputul sec al XVII-lea precum si o colectie de tablouri si schite facute de copii in timpul celui de-al doilea razboi mondial.
Sinagoga Klausen (Klausová synagóga) – fondata in 1694, ea contine expozitii cu ziare si manuscripte evreiesti, expozitii cu traditii si obiceiuri evreiesti precum si desene facute de copii din lagarul de concentrare Terezin.
Sinagoga veche-noua (Staronová synagóga) – fondata in 1270 este cea mai veche sinagoga din Europa si una din cele mai vechi cladiri din Praga.
Sinagoga inalta (Vysoká synagoga) – este numita asa deoarece camera de rugaciuni se afla la etajul intai, si a fost fondata in sec al XVI-lea. Inauntru sunt expozitii de pelerine, draperii, perdele, ornamente de argint precum si un magazin cu suveniruri la parter.
Primaria evreiasca (Židovská radnice) – aceasta sinagoga a fost construita in 1856 dar fatada sa a fost adaugata in sec al XVIII-lea. Ea contine si un turn cu ceas pe care sunt figuri evreiesti.
Sinagoga Maisel(Maiselova synagoga) – construita de Maisel, cladirea initiala a fost victima unui incendiu in 1689. O sinagoga neo-gotica a fost construita in locul ei. Din anul 1960 in ea se organizeaza expozitii cu argintarii evreiesti, ziare si carti multe din ele aduse in Praga de nazisti pentru a deschide un muzeu.
Sinagoga spaniola (Španělská synagóga) – fondata in 1868 a fost numita asa datorita interiorului sau gravat cu mauri. In ea este o expozitie ce arata evolutia vietii evreilor in Republica Ceha si pana la emanciparea lor din ziua de astazi.
Manastirea St Agnes (Klášter sv. Anežky) – fondata in 1234 de Agnes, sora regelui Wenceslas I. In ea se afla o parte din galeria nationala de arta (colectia arta europeana medievala).
Rudilfinum (Rudilfinum) – construit intre 1876 si 1884, reprezinta un exemplu de stilul cehesc neo-renascentist. A fost numit asa in onoarea printului Rudolf de Habsburg. Intre razboaie a fost folosit ca parlamentul cehoslovac, dar astazi e; gazduieste orchestra filarmonica ceha.
Din fata filarmonicii am luat un taxi, care pentru 300 de coroane (cca 10 EUR) ne-a dus pana la hotel. Se termina astfel a doua zi de excursie, una cu un drum de 350 de km si cu o gramada de obiective turistice.

Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13799
Hotelul Orhea Pyramide este situat in apropierea Castelului, dar undeva in spatele acestuia, nu departe de Jeleni Dvur, cel in care s-au cazat fetele asta iarna. Drumul spre Castel strabate o zona plina de cladiri frumoase, impresionante prin arhitectura. Dupa micul dejun, primele obiective pe care le-am vizitat au fost Loreta si Manastirea Strahov. In ordine inversa. Am pasit pe poarta manastirii si am ramas uimit de ceea ce vedeam. In primul rand ca numai a manastire nu seamana acel complex. Are hotel, restaurant, cafenea, o terasa superba, cu o panorma magnifica asupra Pragai, cu vie, cu pomi. Sa te tot calugaresti...
Manastirea a fost ridicată în anul 1140  de către ordinul Premonstratensian. În cadrul mănăstirii functioneaza Biblioteca Strahov,  Amfiteatrul Filozofic construit în stil baroc, precum şi Galeria de pictură Strahov. Am vazut o cladire care parea a fi o scola teologica, dar nu sunt absolut sigur ca este asa. Oricum impresionant. Un loc care merita vazut. Ne-am bucurat de priveliste am facut o groaza de poze si ne-am indreptat catre Loreta. Vis a vis de aceasta biserica, o cladire imensa cu coloane, pe care nu scria nimic. Am apasat pe clanta imensa si am intrat. Niste holuri megaomanice, o curte interioara pe masura, forfota, hartii, camere de supraveghere, porti de intrare cu detector de metale...Curiozitatea m-a impins catre un ghiseu, unde foarte amabila o functionara mi-a spus ca intrasem in Ministerul Afacerilor Externe, iar cladirea a fost mai demult un palat, Palatul Cernai (in traducere Palatul Negru). Langa Loreta o adevarata padurice de liliac inflorit. O imagine splendida si un miros....Langa noi un grup de francezi, o ghida guresa si reperizita le spunea ceva de Madona. Cum franceza nu a fost niciodata punctul meu forte, nici n-am incercat sa inteleg ceva. M-am multumit sa privesc din afara, pt ca pt a o vizita trebuia platita o taxa si nu era doar asta - mai era si lipsa acuta de timp. Ne propusesem o zi full si eram doar la inceput, cu doua obiective pe care nu le avusesem in programul initial. Le adaugasem pt ca prea erau interesante si deosebite, incat sa trecem pe langa ele fara sa ne oprim. Mi-am propus cand vin acasa sa citesc despre aceasta cladire. In primul rand, ceea ce intelesesem si acolo, Loreta are 25 sau 26 de clopote, care la ora fixa canta o melodie. Pe care am gasit-o pe youtube:

Biserica Loreta (Praga)


Biserica are un altar baroc înzestrat de Kateřina de Lobkowicz, nobilă din Boemia. Altarul Loreta a fost inspirat de o legendă medievală. În 1278, spune povestea, casa Fecioarei Maria din Nazaret a fost transportată miraculos de îngeri în Loreto, Italia, fiind astfel salvată de necredincioşi. Cultul marian a devenit o importantă armă de propagandă a Contrareformei, iar în urma înfrângerii protestanţilor în bătălia de le Munte Alb în 1620, au fost descoperite în Boemia şi Moravia peste 50 de alte altare Loreto. Inima Loretei este Santa Casa, o replică a casei strămutate a Fecioarei. Decorată somptuos, aceasta conţine o grindă şi câteva cărămizi aparţinând originalului italian. Pe altarul de argint (după un grilaj) se află o mică statuie de abanos a Fecioarei. Bogatele stucaturi reprezentând scene din vieţile profeţilor sunt opera artiştilor italieni. Biserica mult mai mare a Naşterii Domnului a fost proiectată de Kilián Dientzenhofer între1734 şi 1735, iar frescele de pe plafon aparţin lui Václav Reiner şi Johann Schopf. Mai puţin edificatoare sunt rămăşiţele macabre ale sfinţilor Felicissimus şi Marcia, întregite cu măşti mortuare de ceară. Sihăstriile, la origine datând din secolul al XVII-lea dar cu un nivel superior adăugat de Dientzenhofer în anii 1740, adăpostea odinioară pelerini. În colţul capelei Fecioarei Îndurerate se află o pictură amuzantă reprezentând pe sfânta Starosta, o femeie cu barbă care s-a rugat să-i crească păr pe faţă pentru a îndepărta un pretendent nedorit, fiind crucificată apoi de tatăl său ale cărui planuri cu privire la nunta ei au fost astfel zădărnicite. Tezaurul de la Loreta include o colecţie celebră de veşminte şi alte obiecte de cult, inclusiv un ostensoriu de diamant făcut la Viena în 1699, cu 6200 de pietre preţioase scânteietoare.

Ne-am intors la hotel si am luat microbuzul si am plecat spre Visehrad. In drum am intalnit Casa care danseaza, am trecut podul prin dreptul Ostrovului si am mers pe malul Valtavei pana aproape de parc. Am gasit un loc de parcare, stiu, urat din partea mea, ca nu respect regulile, dar din pacate in Praga, Bratislava si Viena tarifele sunt absurd de mari, incat te determina sa cauti tot felul de "portite"...Una deschisa dadea in curtea unei scoli si vazand un loc liber n-am mai stat pe ganduri, am intrat si am parcat acolo.

Si am intrat in paradisul numit Vysehrad. Cui ii place natura, cine iubeste florile si copacii, cui ii plac vestigiile medievale, acolo este raiul. Sute de tufe de liliac inflorit, artari seculari, o iarba de un verde crud de parca iti venea sa te tavalesti. Banci retrase printre tufisuri, locuri ideale sa lecturezi o carte, inghetata....

După legendă, Vyšehrad este reşedinţa primilor cneji cehi, a Libušei şi a neamului Přemysl. Reşedinţa s-a mutat aici pe vremea lui Vladislav al II-lea, iar castelul până atunci din lemn a fost reconstruit din piatră. Astăzi Vyšehrad este înconjurat din fortificaţii în stil baroc şi bastioane, pe care le-au construit constructorii italieni. Înăuntrul fortificaţiilor se află biserica Sfântului Petru şi Pavel, iniţial construită în stil roman. Pe parcursul anilor a fost refăcutnstil gotic, baroc şi gotic nou. Vizavi de biserică se află capela Sfântei Ludmila şi din monumentele de la Vyšehrad face parte şi rotonda, în stil roman, a Sfântului Martin. În faţa bisericii Sfântului Petru se află un cimitir din anul 1890, unde sunt înmormăntaţi reprezentanţi de seamă ai poporului În partea de est a cimitirului a fost construit Slavin, ca cimitir al personalităţilor cehe. În anul 1984 în locul sălii de arme, care a ars, a fost pus ansamblul de statui a lui Myslbek (Lumír s Písní, Záboj se Slavojem, Ctirad a Šárka). În anul 1978 a fost adăugată cea de a patra parte a ansamblului pe nume de Přemysl şi Libuše.

Rotonda este cel mai vechi monument păstrat la Vyšehrad. Datează din a doua jumătate a secolului al XI-lea. După înfiinţarea cetăţii de la Vyšehrad, rotonda a fost deteriorată, când s-a preschimbat în pulberărie. Pe tot parcursul secolului al XIX-lea a fost folosită ca depozit.A fost renovată în anul 1878 după proiectul arhitectului A. Baum, şi completată, pe pereţi, cu picturile lui A. Konig şi J. Heřman. Autorul tabloului de pe altar este pictorul A. Sequens Rotonda a fost din nou reconstruită în anul 1915 iar mai târziu între anii 1969-1970.

O splendida biserica se ridica in mijlocul parcului, monumanet UNESCO: Petru si Pavel. Biserica Sfintii Ridicata in timpul domniei lui Vratislav al II-lea, a fost reconstruita de mai multe ori de-a lungul secolelor, ajungand la forma finala neogotica in 1880, sub indrumarea lui Josef Mocker. Turlele gemene au fost adaugate in 1903. Interiorul este decorat cu fresce realizate in stil Art Nouveau, pictate de diversi artisiti cehi in anii '20. Superb interior, impresionant de-a dreptul. Am iesit din racoarea binevenita din biserica in fierbinteala de afara. Lumea era deja afectata d caldura si am decis impreuna sa plecam spre hotel si doar spre seara sa iesim din nou. Am ajuns la hotel, m-am racorit cu un dus, am atipit o jumatate de ora si am coborat in hol. Am gasit un microbuz taxi cu pret decent, asa ca am preferat sa-l luam decat sa iesim pe jos sau cu mijloace de transport in comun. Taxi-ul ne-a lasat in Piata Republicii. De acolo a inceput o seara adavarata si plina de Praga. Nu pot descrie in cuvinte starea care ti-o da acest oras, cand te plimbi pe strazile pietruite, printre cladirile minunate. Ploaia cazuta cat am dormit, racorise aerul asa ca era ideal de plimbare. Reflexele luminilor strecurate printre nori, strazile ude, forfota de seara. Am urcat in Jindrisska, ne-am plimbat prin Piata Veche si am zabovit o jumatate de ora pe Podul Carol. Magnifica seara. Luminile care se oglindeau in Valtava, multimea acea de oameni din jur care se bucura ca si noi de priveliste. Ah, abia astept sa ma intorc la Praga. Am mancat haluski, am baut bere, iar bere si iar bere. Din Malo Strana am luat un taxi pana la hotel. M-am trezit cu zambetul pe buze, asta dupa un ras de seara in holul hotelului care sper ca nu a deranjat insa pe nimeni...
Am sa postez si ceva din sutele de poze facute in acea zi, dar imi trebuie un pic de rabdare si de timp sa le selectionez. Si acum scriu mai pe fuga....

Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13799
Ma opresc un pic din povestire, pt a posta cateva fotografii cu cateva din mancarurile lor, pe care in neastamparata noastra pofta si foame, le-am incercat pe rand.

Haluski: paste fainoase homemade cu branza de oaie si slaninuta prajita



Ciorba traditionala ceha - legume brouller



Gnochi - facute de casa, cu branza si rosii la cuptor



Cel mai bun preparat a fost la Viena, chiar la cofetaria din Schoenbrunn, acolo unde strudelul se prepara inca dupa reteta "imperiala". Se serveste cu ingheatata de vanilie si un toping de capsuni. Savuros. Interesant este ca marul nu se rade, ci se foloseste in reteta sub forma de felii micute. Asa nu-si lasa multa zeama si toata savoarea ramane intre foetaje...



Sper sa nu cititi toate astea inainte de pauza de masa....


Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13799
Si pentru ca spuneam despre acea minunata dupaamiza pragheza, continui povestirea acelor ore, cu imagini:

Hotelul Orhea Pyramide, cel in care am stat la Praga



Pt ca inca mai sunt un pic copil si deci imi plac jucariile, nu ma puteam dezlipi de la vitrinele magazinelor cu marionete si plusuri:



Intrarea in Vysehrad



Rotonda din Vysehrad - cea mai veche cladire din zona



Banca in parcul Vysehrad:



Panorama de pe Vysehrad



Turlele Manastirii Petru si Pavel - din Vysehrad



Manastirea Petru si Pavel



Manastirea Strahov sau Strahovski:



Cam asa arata terasa Manastirii Stahov. De acolo se vede aproape intreg orasul.



Panorama pe care o ai din Manastirea Strahov:



Clementinum - fosta scoala iezuita - vazuta dinspre Podul Carol



Loreta



Ministerul Afacerilor Externe - cladirea de vis a vis de Loreta



Casa Oraseneasca - Piata Republicii



Turnul Pulberariei - de langa Casa Oraseneasca




Turnul Jindrisska - acolo unde am urcat pentru panorama completa a Pragai - cu un bilet de...familie



Muzeul National - acolo unde am ajuns stiu fetele cum...



Plecati de la Jindrisska, imi facusem calculul si puteam ajunge sa vedem si Muzeul National si Bulevardul Valclav. Am facut o bucla, am ajuns in parcul garii (care este de evitat daca mergeti singuri - este plin de drogati si de alcoolici) - am intrat un pic si prin gara si am iesit aproape in fata Operei:



Statuia primului rege ceh, Venceslas. In spate Muzeul National.



Plouase putin si intrasem intr-un mall. Cand am iesit in curtea interioara dinspre Piata Veche, doar picura si cateva raze de soare isi facusera loc printre nori. Superba senzatie am trait acolo:



Catedrala Tyn



In Piata Veche - deja se innoptase, dar imaginile erau de poveste




Podul Carol era la acea ora de seara plin de lume si atmosfera fantastica. Desi atat de multi oameni, parca totul se desfasura in soapta...












Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13799
Si a inceput si a 4-a zi. Micul dejun, bagajele si parasim cu parere de rau Praga. Lasam in urma Vysehrad-ul, Vitus, Tyn, Karluv Must...
Ne despart doar 350 km pana la Bratislava. Pe care ii parcurgem destul de repede, desi autostrada aceea este cea mai proasta din cate stiu eu prin Europa. Tacadam - tacadam pt ca este din aceea betonata, cu spatii intre placi. In sfarsit dupa 3 ore de troncaneala, ne-am vazut la Park Inn Hotel, langa Dunare, care nu prea e albastra in sezonul asta...
Eu a trebuit intai sa rezolv problema parcarii, care in Bratislava este una foarte mare. Costa intre 25 - 40 EUR/zi!!! Tariful orar este de 1,5 EUR/ora, iar la Park Inn 4,5 EUR/ora. Stiam insa o parcare apropiata, la poalele dealului pe care este amplasat Castelul. Am negociat si pt 15 EUR, am putut lasa masina in tarcul lor. Pana dimineata cand urma sa plecam la Viena.
Bratislava nu este nici mare, nici extraordinar de frumos, n-are multe atractii, dar nu stiu cum se face ca are un carlig la cei care-l viziteaza odata. Mai scriam eu pe-aici pe forum despre el, atribuindu-i eticheta de boutique. Mignon, atragator si plin de farmec. Ma refer la zona centrala acum, la Stare Mesto, adica Orasul Vechi.
Incepem prin a urca la Castel. Acest edificiu este emblema Bratislavei si locul de referinta pt slovaci. A fost timp de 200 de ani castel regal, iar pe vremea Mariei Tereza chiar imperial. Este frumos, zona din jur superba, dar parca prea modern renovat...Mie personal imi plac pietrele acelea cu muschi, blocurile inegale, urme de vechime...
Am intrerupt, azi am o zi in-gro-zi-tor de grea si chiar daca as vrea si mi-as dori, mi-e tare greu sa continui....

Offline theo365

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 421
Poveste cu Flash-uri

Spiridusul…..de la el a inceput totul,mi-a dat aripi sa pot zbura!
Il auzeam soptindu-mi in serile serafice de mai:
   -Hai vin-o!!! mi-a zis, si m-am lasat purtata pe aripi de vant , pana-n zari indepartate ,pe acorduri de trubaduri ,uitati parca dintotdeauna pe  podul Carol .
   -Nu avem timp de pierdut! tot  el imi soptea, aratandu-mi discret ,un ‘’Papparazi” ratacit la colt  de strada, cu obiectivul incremenit spre noi , de parca doar acum au  trecut vedetele.
   Divin,seara ,Valtava,promenada, acordurile suave de vioara ma poarta in trecut , iar cei de langa mine,  imi imprumuta  nostalgia unui sarut!
   Tacere, uitare, bucurie si tristetea timpului efemer……asa sa fie….e oare fericirea clipei!!???
   Cu ochii larg inchisi , pasesc pe ritmuri de vals vienez,in impunatorul salon,caci sunt la ea la palat, la Sisi,ma afund timida in catifeaua seculara a unui fotoliu ,cu teama insa ,sa nu-i strivesc amprenta vremii.-.Sa inceapa balul….
   Pe malul fluviului era o lumina orbitoare,si zgomotul era asurzitor,vasele frumos luminate in noapte se joaca in sus si-n jos pe Dunarea primitoare, purtandu-si calatorii pe valurile blande.
   Ma relaxez…..si acum savurez aroma ceaiului de iasomie,dupa un thaimasaj , cum numai supusa “papusica de portelan” cu par ca abanosul , l-ar fi facut….
   Un band imi canta ‘’Hotel California’’,tarziu in noapte, e live, berea curge in pahare, e life,extaz,nebunie,libertate, vacanta, Bratislava…..
   Hei –Mister Jackson-ai farmec, crocant,esti ca o ciocolata amaruie ,dupa un ‘’J&D” si-mi dantuie talpile-n sandale pe ritmul muzicii tale….Mister….
Ora exacta,sunete cristaline,clopote de “Ceas astronomic”-Opreste timpul….

Tacere,ochii zilei s-au inchis
In seara asta ce-mi mai spui, tu vis
Vorbeste-mi , dar incet
Incet si mult , si vorba ta sa semene tacere…..

Ma mangaie timid o raza de soare, ma trezesc si oglinda imi spune:-Zambesti!
Zburd in pasi de vals as vrea sa cred ca ma reintorc, dar e drumul spre birou,asa ca incerc sa ma “teleportez” in prezent, dar il aud ,da el e, spiridusul:
-Nu inca, mai stai,lasa-ma sa te port pana-n zari indepartate:Budapesta, Praga,Viena, Bratislava
M-am trezit…….

Offline theo365

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 421
 O0

Offline theo365

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 421
 :thumbup:

Offline theo365

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 421
 :dance:

Offline almi_gabi

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 7628
interesante fotografii theo, ma bucur ca ti-a placut excursia !

Poveste cu Flash-uri
....

frumoasa povestea ta cu flash-uri !  :thumbup:

......
Plouase putin si intrasem intr-un mall. Cand am iesit in curtea interioara dinspre Piata Veche, doar picura si cateva raze de soare isi facusera loc printre nori. Superba senzatie am trait acolo:



Catedrala Tyn



In Piata Veche - deja se innoptase, dar imaginile erau de poveste





superba atmosfera, o lumina incredibila !!


Amandoi m-ati facut sa imi aduc aminte excursia pe care am facut anul trecut pe un traseu asemanator  tot cu voi (SC)  :coolsmiley:


Offline Adana

  • Newbie
  • *
  • Mesaje postate: 13
Gigi, multumim frumos ca ne-ai facut sa ne simtim minunat si sa vedem atat de multe lucruri intr-un timp relativ scurt. Esti un organizator foarte bun! Felicitari si multumim inca o data pentru tot! Deja imi e dor de barul irlandez din Bratislava si de minunatele beri :D

 Nu am reusit sa ma odihnesc suficient, ca am intrat in priza jobului, dar acum nici nu mai simt oboseala. Antrenamentul intensiv face minuni :) Astept acum intalnirea cu muntele! Sa ne revedem cu bine!

Offline theo365

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 421
interesante fotografii theo, ma bucur ca ti-a placut excursia !
frumoasa povestea ta cu flash-uri !  :thumbup:

superba atmosfera, o lumina incredibila !!


Amandoi m-ati facut sa imi aduc aminte excursia pe care am facut anul trecut pe un traseu asemanator  tot cu voi (SC)  :coolsmiley: